EU-komission varapuheenjohtaja Šefčovič Vaasan yliopistolla: Tarvitsemme EU-kansalaisten ...

Euroopan komission varapuheenjohtaja Maroš Šefčovič puhui aamupäivällä Vaasan yliopistolla EU:n uudesta toimenpideohjelmasta eli Energiaunionista. Puhe ja oli osa tänään Vaasassa järjestettävää Kasvun karavaani -tapahtumapäivää.
Vaasan yliopistolla Euroopan komission varapuheenjohtajaa Maroš Šefčovičia oli vastassa ma. rehtori Jari Kuusisto.

Euroopan komission varapuheenjohtaja Maroš Šefčovič on energiaunionista vastaava komissaari. Hän toivoi puheessaan Vaasan yliopistolla saavansa EU-kansalaisten ja yritysten tuen Energiaunionille.

– Energiaunionia ei voi rakentaa Brysselissä, vaan se pitää rakentaa täällä Suomessa, Vaasassa ja Helsingissä, Slovakiassa ja Tšekin tasavallassa, kaikissa EU-maissa, Šefčovič sanoi.

Hän kehui Suomea siitä, että maamme on yksi niitä harvoja EU-maita, jotka todellakin tekevät kaikkensa päästäkseen EU:n ilmastotavoitteisiin. Hyvällä polulla Suomessa ollaan etenkin päästöjen vähentämisessä ja uusiutuvan energian tukemisessa.

– Energiaunioni voi vahvistaa näitä hyviä tuloksia, joita Suomi on saavuttanut ja tuoda uutta positiivista kehitystä maahanne.

"Älykkäät sähköverkot voisivat olla Euroopan liuskekaasu"

Vaasa valikoitui Kasvun karavaani -kiertueen Suomen tapahtumapaikaksi, sillä alueella on Pohjoismaiden suurin suurin energiaklusteri.

Šefčovič viittasikin esimerkiksi älykkäiden sähköverkkojen tutkimukseen Vaasassa.

– Meillä ei ole niin Euroopassa paljon liuskekaasua kuin Yhdysvalloissa. Älykkäät sähköverkot voisivat olla meidän liuskekaasumme, Šefčovič sanoi.

Hänen mukaansa EU:n pitäisikin käyttää hyväkseen Vaasan kaltaisten kaupunkien tarjoamia mahdollisuuksia ja tukea tutkimusta ja innovaatiota.

Vireää keskustelua

Esityksensä jälkeen Maroš Šefčovič keskusteli Vaasan yliopiston Levón-saliin kertyneen yleisön kanssa energiakysymyksistä EU:ssa. Mukana keskustelemassa olivat europarlamentaarikot Petri Sarvamaa (kok.) ja Miapetra Kumpula-Natri (sd.) sekä työ- ja elinkeinoministeriön energiaosaston ylijohtaja Riku Huttunen.

Tilaisuus Levón salissa jatkui paneelilla, jonka avauspuheenvuoron esitti johtaja Teija Lahti-Nuuttila Tekesistä.

Ennen tilaisuutta Vaasan yliopistolla Šefčovič oli käynyt jo tutustumassa Suomen energiatehokkaimmassa koulussa eli Vaasan Borgaregatans skolassa. Hän aikoi päivän aikana myös tavata alueen yrityksiä.

Euroopan komissio julkaisi energiaunionipakettinsa helmikuussa. Energiaunioni on uusi energiapoliittinen toimenpideohjelma, jonka tarkoituksena on tarjota EU-kansalaisille kohtuuhintaista, varmaa ja kestävää energiaa. Energiaunionin kehittämisen takana on esimerkiksi EU-maiden liian suureksi koettu riippuvuus ulkomaisesta energiasta.

Energiaunionissa on viisi ulottuvuutta: energiaturvallisuuden lisääminen, energiasisämarkkinoiden syventäminen, energiatehokkuuden parantaminen, vähähiiliseen talouteen siirtyminen sekä tutkimuksen, innovoinnin ja kilpailukyvyn tukeminen.

Etkö ehtinyt paikalle? Videotallenne Kasvun karavaani-tapahtumasta Vaasasta ja komission varapuheenjohtajan esityksestä Vaasan yliopistolla löytyy EU-komission sivuilta.