Energialähettiläs kampuksella juhannusviikolla

Suomen kaunein kampusalue ja energia-alan tutkimus tulevat Vaasan seudun energialähettiläs Tuomas Vanhaselle tutuiksi tänään alkavalla työviikolla.
Vaasan ammattikorkeakoulun rehtori Tauno Kekäle (vas.), Vaasan yliopiston rehtori Matti Jakobsson sekä VEI:n tutkimusjohtaja Erkki Hiltunen toivottavat energialähettiläs Tuomas Vanhasen tervetulleeksi tiedekirjasto Tritonian edessä.

Vaasan energiainstituutissa työskentelevälle Vanhaselle esitellään Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulun toimintaa, opetus- ja tutkimuslaboratorio Technobothniaa sekä sovelluskohteita, joissa uusiutuvaa energiaa käytetään.

Viikon aikana energialähettiläs tutustuu biopolttoaineisiin, urbaaniin energiaan ja uusiutuvan energian saarekekäyttöön. Energialähettilään tehtäväksi annetaan biodieselin esteripitoisuuden määritys kaasukromatografilla.

Lisäksi energialähettiläs perehtyy konetekniikkaan ja teollisuusrobotiikan saloihin. Robotit ovat tärkeässä roolissa nykyaikaisessa automatisoidussa tuotannossa. Vanhanen pääsee kokeilemaan robotin ohjelmointia ja saa käytännön tuntumaa, kuinka laite taipuu erilaisiin tehtäviin.

Yhtenä viikon vierailukohteista on Söderfjärdenillä sijaitseva Meteoriihi, jossa energialähettiläs vertailee hajautetun energiantuotannon eri vaihtoehtoja. Meteoriihi sijaitsee keskellä yhä näkyvää kraatterialuetta, joka syntyi 520 miljoonaa vuotta sitten pudonneesta meteoriitista. Natura 2000 -alue on myös esimerkki energiaomavaraisesta alueesta, jolla tutkitaan lähienergiaa, energian saarekekäyttöä sekä uusiutuvan energian hybridikäyttöä.

Opiskelijat tutustuttavat Vanhasen vaasalaiseen opiskelijaelämään muun muassa viemällä maanantai-illalla hänet siirrettävään teekkarisaunaan.

Energialähettilään juhannusviikon kokemuksia ja mietteitä voi seurata sosiaalisessa mediassa:
www.energyvaasa.fi/lahettilas
www.facebook.com/energialahettilas