Eija Haldin on Vaasan yliopiston avoimen yliopiston vuoden aikuisopiskelija

Vaasan yliopiston avoin yliopisto on valinnut vuoden 2014 aikuisopiskelijakseen vaasalaisen Eija Haldinin. Vaasan kaupungin varhaiskasvatusosastolla palvelupäällikkönä toimiva Haldin suorittaa julkisjohtamisen opintoja tavoitteenaan maisterin tutkinto hallintotieteistä.
Vuoden aikuisopiskelija Eija Haldin (keskellä) palkittiin avoimen yliopiston vuoden aikuisopiskelijaksi. Aikuisopiskelijan palkinnon jakoi avoimen yliopiston koulutuspäällikkö Reetta Kungsbacka (vas) ja opintopäällikkö Sonja Hakala (oik)

Ammattiin valmistumisensa jälkeen varhaiskasvatuksen alalla erilaisissa työtehtävissä toiminut Eija Haldin päätti 2012 lähteä työnsä ohella opiskelemaan Vaasan yliopiston avoimeen yliopistoon.

– Halusin elämääni jotain uutta ja haasteellista, josta hyötyisin myös työelämässä. Minulle oli heti selvää, että haluan opiskella hallintotieteitä, ja julkisjohtamisen pääaine tuntui luonnolliselta valinnalta. Aloitin opiskelun ihan harrastuspohjalta, mutta aika nopeasti huomasin haluavani tulevaisuudessa suorittaa kandidaatin ja maisterin tutkinnot.

Tämän vuoden aikuisopiskelijan valintakriteereissä painottuivat opintojen menestyksekäs suorittaminen sekä opiskelijan osoittama motivaatio. Nämä kriteerit Haldin täyttää varsin hyvin, sillä hän on suorittanut opintoja tehokkaasti, päämäärätietoisesti ja hyvin arvosanoin. Lisäksi opiskelijan olemuksesta ja sanomisista huokuva positiivisuus opiskelua ja oppimista kohtaan vakuutti valintaryhmän.

– Saan opinnoista uutta, tuoretta pääomaa itselleni ja ajatusmaailmaani. Pidän tärkeänä, että voin hyvin ja opiskelen siinä tahdissa kuin voimia riittää. Tähän asti voimia on löytynyt riittävästi, intoa sitäkin enemmän ja oppimisen ilo on fantastinen tunne.

Aikuisemmalla iällä kipinän opiskelun aloittamiselle saanut Haldin kokee työn ja opiskelun yhteensovittamisen sujuneen mallikkaasti.

– Hyvällä suunnittelulla ja aikataulutuksella arki sujuu hyvin. Lähin esimieheni kuten myös perheeni kannustavat minua opinnoissani. Työssä saamani kokemus tekee opiskellessa asioiden ymmärtämisen paljon helpommaksi. Monet tehtävät pystyn peilaamaan suoraan työhöni.

Erilaiset opiskelu- ja oppimistavat kokevat tällä hetkellä muutoksia. Esimerkiksi osa avoimen yliopiston opetuksesta pidetään kokonaan verkko-opetuksena, ja kursseilla on erilaisia suoritustapoja.

– Olen ilahtunut siitä, että opiskelu on nykyään niin monimuotoista. Voin päättää itse opiskeluajan. Olen mm. valmistanut ruokaa samanaikaisesti kun olen seurannut strategisen johtamisen videoluentoa.

Haldin suosittelee varauksetta opiskelun aloittamista myös kaikille jo aikuisiässä oleville.

– Opiskelu piristää mieltä ja opettaa ajanhallintaa. Ehkä antaisin sellaisen neuvon, että ei kannata haalia alkuun liikaa kursseja. Pitää vähän harjoitella opiskelutekniikkaa, löytää sopiva rytmi ja nauttia täysillä – kaikki aistit avoimina.

Eija Haldin palkittiin kauppakeskus Rewell Centerissä perjantaina 3.10.2014 Aikuisopiskelijan päivä - tapahtumassa, jossa myös muut Vaasan aikuiskouluttajat palkitsivat ansioituneita opiskelijoitaan.