Best Paper -palkinto professori Routamaalle

Professori Vesa Routamaan tutkimuspaperi on voittanut "Best Paper" -palkinnon huhtikuussa järjestetyssä International Business Research -konferenssissa Dubaissa.

Routamaan ja Jianyu Oun johtamisen alaan kuuluvassa yhteisartikkelissa "Cultures and Manager's Type Structures - Comparison of China, Finland and South-Africa" tarkastellaan kulttuuritaustan yhteyttä näiden maiden johtajien persoonallisuustyyppirakenteisiin. Maiden kulttuurien välillä oli erittäin merkitsevät tilastolliset erot.

– Suomen osalta voidaan todeta, että feminiinisessä, individualistisessa ja melko huonon epävarmuuden sietokyvyn kulttuurissa varsinkin suurten yritysten ja julkisorganisaatioiden johtajat ovat keskimäärin tyyppirakenteeltaan vähemmän innovatiivisia, epäyrittäjämäisiä ja huonosti muutosta hallitsevia. Johtajavalinnat niin organisaatio- kuin kansallisellakin tasolla ovat avainpäätöksiä, joissa pitäisi päästä kulttuuria uudistavaan, ei vanhaa säilyttävään kulttuurin ja sen mukaisiin arvoihin. Nokian jyrkkä alamäki on hyvä esimerkki heikoista johtajavalinnoista, mutta ei muidenkaan suurten yritysten tai julkisen organisaatioiden toiminta mitenkään esimerkillisen proaktiivista ole ollut, Routamaa kertoo.

Kuudettatoista kertaa järjestettyyn kansainvälisen liiketoiminnan konferenssiin oli hyväksytty 80 esitelmää. Pääosin tohtori- tai professoritason esitelmöitsijöitä oli 36 maasta.

Konferenssin yhteydessä Routamaalle myönnettiin myös World Business Instituten Fellowship-tunnustus kontribuutioista tutkimusalueillaan. Fellowship oikeuttaa mm. toimimaan Associate Editorina instituutin julkaisemissa tieteellisissä lehdissä.

Australialaislähtöinen World Business Institute toimii maailmanlaajuisesti ja järjestää konferensseja, tohtorikoulutussymposiumeja sekä julkaisee useita tieteellisiä julkaisuja.

Lue lisää tutkimusryhmästä Personality Approach to Leadership and Organizational Behavior ja sen tuloksista.