Avoimen yliopiston henkilökuntaa palkittiin pitkästä työurasta yliopistossa

Image

Pitkään yliopiston palveluksessa olleita työntekijöitä muistettiin ystävänpäivänä 14.2.2023. Vaasan yliopiston avoimessa yliopistossa palkittuja oli tänä vuonna kaksi – 30 vuotta yliopiston palveluksessa työskennellyt assistentti Marita Katajamäki sekä 20 vuotta yliopistossa työskennellyt talousoikeuden lehtori Mika Kärkkäinen.

Maritan kanssa moni avoimen yliopiston opiskelija onkin varmasti ollut vuosien varrella yhteyksissä opiskelijapalveluihin liittyvissä kysymyksissä kuten opintoihin ilmoittautuminen ja opintojen rekisteröinti, opintosuoritusotteiden tilaaminen ja tenttiminen. Mikan taas on voinut tavata talousoikeuden opintojaksoillamme.

Pitkän työuran tehneiden Maritan ja Mikan näkökulmasta moni asia on muuttunut, vaikka toiminnan ydin - avoimien yliopisto-opintojen tarjoaminen kaikille iästä ja koulutustaustasta riippumatta - onkin pysynyt samana.

Kuluneet 30 vuotta ovat menneet todella nopeasti, Marita toteaa. Opiskelijahallinnossa moni asia on muuttunut paljon, esimerkiksi 90-luvulla opintoihin ilmoittautuminen hoitui joko paikan päällä jonottamalla, puhelimitse tai erillisellä paperilomakkeella. Nykyään käytössä ovat sähköiset ilmoittautumisjärjestelmät.

Jo ennen korona-aikaa Vaasan yliopiston avoimessa yliopistossa opetusta järjestettiin laajasti verkko-opintoina, mutta pandemian jälkeen digitalisaatio on kiihtynyt entisestään.

20 vuodessa yliopisto-opetus on muuttunut paljon, kun digitalisaatio on tuonut opetukseen uusia työvälineitä, Mika kertoo. Toisaalta opetuksen digitalisoituminen tuo lisää mahdollisuuksia, mutta toisaalta verkko-opetus haastaa opettajaa ja opiskelijoita. Aluksi avoimen yliopiston opetus sisälsi hyvin paljon matkustelua, kun lähiluentoja käytiin pitämässä yhteistyöoppilaitoksissa ympäri Suomea, mutta verkko-opetuksen myötä matkustaminen on jäänyt pois.

Sekä Marita että Mika nostavat yhteisesti kuluneiden vuosien parhaiksi kokemuksiksi yhteistyön eri toimijoiden välillä:

Kiitos kuuluu sekä avoimen yliopiston opiskelijoille, että avoimen yliopiston mahtavalle työyhteisölle!

Koko avoimen yliopiston väki kiittää Maritaa ja Mikaa kuluneista vuosista – yhdessä on hyvä jatkaa työtä eteenpäin!