ABB Oy lahjoittaa Vaasan yliopistolle 150 000 euroa

Marmomoriportti Vaasan yliopisto
Vaasan ABB-yksiköt lahjoittavat 150 000 euroa Vaasan yliopiston varanhankintaan, jolla vahvistetaan yliopiston omaa pääomaa. Lahjoitus kohdennetaan pääasiassa tekniikan alalle.

– Lähiyliopisto on meille monella tavalla merkittävä. Se tarjoaa huippuosaamista ja resursseja, ei vain ABB:n vaan koko yhteisön ja alueen käyttöön. Konkreettisesti se tarkoittaa hyviä osaajia, joita mielellämme rekrytoimme ja eteenpäin vievää tutkimusyhteistyötä niin tekniikan alalla kuin johtamisessa, strategisessa ajattelussa ja markkinoinnissa, sanoo johtaja Antti Hakala-Ranta Vaasan ABB:ltä.

Hakala-Rannan mukaan liiketoiminnan kehitystarpeisiin vastaa oivasti muun muassa täydennyskoulutusta tarjoava Vaasan yliopisto Executive Education Oy.

– Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä myös sähkötekniikan tutkimuksen alueella. Vaasan yliopisto on ollut kumppanimme useassa tutkimushankkeessa, joiden tuloksia olemme hyödyntäneet tuotekehitystyössämme. Olemme myös tuoneet laitteitamme osaksi yliopiston laboratorioympäristöä, joissa niitä voidaan hyödyntää osana tutkimusta ja opetusta. Tiiviin tutkimusyhteistyön jatkaminen on tärkeää ja se nopeuttaa uusien innovaatioiden viemistä käytännön ratkaisuihin.

ABB Oy on tukenut Vaasan yliopistoa myös aikaisemmissa varainhankintakampanjoissa 2010 ja 2015. Rehtori Jari Kuusisto kiittääkin ABB:tä merkittävästä lahjoituksesta ja tuesta vuosien varrella.

– On hienoa, että iso maailmanlaajuisesti toimiva yritys uskoo meihin ja tukee koulutustamme ja tutkimustamme. Tämä kannustaa meitä jatkamaan strategiamme viitoittamalla tiellä yhteiskunnan hyväksi.

– Maailma on vahvassa murroksessa, ja on tärkeää huolehtia osaamisen kehittämisestä. Laadukas tutkimus ja tulevaisuuden huippuosaajat tukevat Suomen kilpailukykyä jatkossakin, Suomen ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen painottaa.

Lisätietoja:
Rehtori Jari Kuusisto, Vaasan yliopisto, jari.kuusisto@uwasa.fi, puh. 029 449 8291

Tietolaatikko

Vaasan yliopiston varainhankintakampanjan tavoitteena on kerätä 5−7 miljoonaa euroa yksityistä rahoitusta valtion vastinrahaohjelmaan. Jokainen lahjoitettu euro enintään 11 miljoonaan euroon saakka voi tuottaa valtion vastinrahaa jopa 2,5 euroa. Tärkeänä varainhankintakampanjan tavoitteena on myös rakentaa pitkäaikaisia strategisia kumppanuuksia.