Päivitetty 15.3.2022 | 11:03

65100 Vaasa
Suomi

Image

Pohjoismaiden merkittävin kansainvälinen energia-alan tapahtuma EnergyWeek järjestetään 21.–25.3.2022. Tapahtumaan odotetaan tuhansia kävijöitä. Vieraita ja puhujia odotetaan saapuvaksi yli 20 maasta. EnergyWeekin tapahtumapaikkana on Vaasan kaupungintalo.

Tapahtumassa on viisi teemaa, yksi kullekin päivälle: energia ja ympäristö, tuuli ja uusiutuva energia, älykkäät energiaratkaisut, kaasu sekä uutena teemana energian varastointi. Kaikki EnergyWeekin seminaarit järjestetään englanniksi, ja osa niistä myös näytetään suorana lähetyksenä netissä.

Vaasan yliopiston tutkijat ja asiantuntijat ovat mukana monin eri tavoin tapahtumassa.

Tapahtuma alkaa maanantaina 21.3. Energy & Environment –seminaarilla, jossa "Uudet innovaatiot ja järjestelmätason kehitys mahdollistamassa Suomen päästötavoitteita ja uutta vientiä" -paneelikeskustelussa on mukana muun muassa tutkimuksen vararehtorimme Minna Martikainen.

Tiistaina 22.3.  Vaasan taidehallissa (Senaatinkatu 19) järjestetään taidenäyttelyn sijaan tutkimusnäyttely Research Exhibition of Energy . Energiatutkimuksen näyttelyssä on esillä lukuisia yliopistomme tutkimuksia ja mahdollisuus keskustella tutkijoidemme kanssa heidän tutkimusaiheistaan. Näyttelyn järjestävät Vaasan yliopiston tutkimusalustat VEBIC, InnoLab ja Digital Economy.

Tiistaina klo 17–18 on mahdollisuus myös seurata Vaasan yliopiston ja Nordic Gas Solutions Ab yhteistä demonstraatiota yliopiston VEBIC-laboratoriossa (Yliopistonranta 1, Vaasa) - demoissa esitellään tutkimusmoottorin ajamista biometaanilla ja yliopiston kaasuvaraston dekompressiojärjestelmää. Rekisteröidy demoja seuraamaan 20.3. mennessä sähköpostilla osoitteeseen sonja.heikkila@uwasa.fi - lue lisää tästä ja muista EnergyWeekin oheistapahtumista.

Keskiviikkona 23.3. Energy Transformation seminaarin moderaattorina on Tekniikan ja innovaatiojohtamisen akateemisen yksikön dekaani Raine Hermans. Seminaarissa puhuu muun  muassa joustavien ja älykkäiden sähköjärjestelmien professorimme Marcelo Godoy Simões. Hänen klo 13 alkavan esityksensä aiheena on "Artificial intelligence in control of renewable energy system"

Sähköiset lentokoneet ovat mielenkiintoinen mahdollisuus Merenkurkun alueella. FAIR-hanke järjestää aiheesta seminaarin keskviikkona aamupäivällä. Puhumassa on muun muassa tutkijamme Antti Mäenpää. Aiheena on Electric aviation – a new industry in Kvarken?

Olemme myös mukana keskiviikko-iltapäivän EnergySpin Forum & Innovation Awards -tapahtumassa aiheena "Energy startup landscape in Europe and TOP30 most promising energy startups".

Keskiviikkona 24.3. klo 9-12 on mahdollisuus osallistua myös OPAL-RT:n ja Vaasan yliopiston maksuttomaan työpajaan:  HIL Real-Time Simulation for Smart Grid Application. Työpajassa kuullaan esityksiä ja vieraillaan Vaasan yliopiston laboratoriossa. Lisätiedot ja rekisteröityminen

Torstaina 24.3. vuorossa on Vaasan yliopisto Executive Educationin järjestämä Vaasa Gas Exchange -tapahtuma. Tapahtuman Gas Exchange 1 -seminaarissa on puhumassa muun muassa tutkimusohjelmajohtaja Karita Luokkanen -Rabetino aiheella DeCarbonising  Shipping by Enabling Key Technology Symbiosis on Real Vessel Concept Designs. Lisäksi Torstaina on luvassa myös Vaasan yliopiston Digital Economy -tutkimusalustan järjestämä Powered by Space – Space technologies and energy transformation -seminaari, jonka moderaattorina toimii tutkimusalustan johtaja, professori Heidi Kuusniemi.

Perjantaina 25.3. klo 9–15:30 järjestetään ensi kertaa The Nordic Energy Storage (NES) -tapahtuma. NES on energia-alan asiakkaille ja asiantuntijoille suunnattu energian varastointiin ja akkuteollisuuteen keskittyvä kansainvälinen verkostoitumistapahtuma. Mukana on tänä vuonna yli 50 näytteilleasettajaa, sekä mielenkiintoisia puheenvuoroja tapahtuman seminaarissa. Osallistuminen on vieraille maksutonta. NES:n järjestäjänä on Vaasan yliopisto yhteistyössä ABB:n, Merinovan, Novian, Suomen Malmijalostuksen, VAMK:n, VASEKin, Viexpon ja Wärtsilän kanssa.

Puoliltapäivin perjantaina esitellään myös Vaasan Energy Academyä. Kysessä on uusi korkeakoulujen ja yritysten yhteisellä Energy Academy -toimintamalli, jolla lisätään entisestään alueen vetovoimaa opiskelijoille ja valmistuneille.  Vaasan yliopiston sähkötekniikan professori Hannu Laaksonen puhuu tapahtumassa.

Lue koko EnergyWeekin ohjelma