Veroprofessori Juha Lindgren: Veronmaksajien oikeudet on turvattava

Juha Lindgren
Vaasan yliopiston yritysverotuksen professori Juha Lindgren muistuttaa, että veronmaksajien oikeusturva ei saa vaarantua valtion ja kuntien turvatessa verotulojaan.

Muun muassa väestön ikääntymisen johdosta muuttuva huoltosuhde edellyttää julkisen rahoituksen ja verotulojen turvaamista. Myös digitalisaatio ja alustatalous haastavat Suomen verotusvallan ja verovalvonnan uudella tavalla.

­– Verojen tulee kuitenkin edelleen perustua lakiin eikä kehitys saa vaarantaa oikeusturvaa tai johtaa tulkinnan kiristymiseen minkään asian tai verovelvollisryhmän kohdalla. Samalla verotusta koskevien ohjeiden tulee olla ymmärrettäviä sekä auttaa henkilöitä ja yrityksiä toimimaan asiassaan oikein, Lindgren sanoo.

Lindgren valittiin yritysverotuksen professoriksi

­­Vaasan yliopisto nimitti helmikuussa Lindgrenin talousoikeuden, erityisesti yritysverotuksen professoriksi toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen. Lindgren on tähän mennessä hoitanut samaa tehtävää määräaikaisena professorina ja ollut virkavapaalla aiemmasta työstään Verohallinnon ylijohtajana.

– Työni Vaasan yliopistossa jatkuu, ja olen siitä hyvin innostunut. Olen viihtynyt hyvin, tämä on erinomainen työyhteisö, ja nuorten ihmisten kanssa toimiminen on energisoivaa. Opetuksen ja tutkimuksen lisäksi professorin työ on tuonut myös uusia mielenkiintoisia rooleja.  Olen Verotus-lehden päätoimittaja sekä Euroopan vero-oikeuden professorien yhdistyksen EATLP:n akateemisen komitean ja Pohjoismaisen vero-oikeuden tutkimusneuvoston varajäsen.

Lindgren on toiminut jo kaikkiaan 35 vuotta vero-oikeuden parissa, niin akateemisissa tehtävissä kuin Verohallinnon palveluksessa. Määräaikainen professuuri Vaasan yliopistossa alkoi vuonna 2013, ja tätä ennen hän on ehtinyt työskennellä Tampereen yliopistossa ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa. Verohallinnossa työskentelyn hän aloitti jo vuonna 1987.

– Minulle on ollut tärkeää, että olen voinut tehdä tätä virkavapaan turvin, jolloin toinen jalka on voinut olla Verohallinnossa. Vuosina 2015­–2019 toimin keskusverolautakunnan puheenjohtajana ja Vaasassa ollessani vastasin vielä tietyistä Verohallinnon kansainvälisistä tehtävistä aina vuoteen 2015 asti.

Vaikka ylijohtajan ura jää nyt taakse, kertoo Lindgren Verohallinnon olevan hänelle jatkossakin keskeinen yhteistyötaho.

­­– Esimerkiksi 4. kesäkuuta järjestämme perinteisen Vaasan vero ei vapise -seminaarin Helsingissä, jossa kumppaneinamme ovat Verohallinto ja Verotus-lehti. Seminaarin teemaksi on muotoutumassa ”Varojen siirtämisen ja sijoittamisen verotus”.

Tutkimusta yritysten ja yritysten omistajien verotuksesta

Lindgrenin tutkimukset ovat viime aikoina liittyneet yritysten ja yritysten omistajien välittömään verotukseen.

­­– Tutkimukseni kohteita ovat tällä hetkellä yritysten sukupolvenvaihdos, verotusta koskeva oikeuskäytäntö sekä eräät pankkien verotusta ja kansainväliseen yritysverotukseen liittyvää väliyhteisölainsäädäntöä koskevat kysymykset. Tavattoman kiinnostavia rajapintoja löytyy verolainsäädännön, kirjanpitolainsäädännön ja yhtiölainsäädännön rajoilta.

Opetus on tärkeä osa Lindgrenin työtä professorina. Hän vastaa vero-oikeuden opetuksesta talousoikeuden oppiaineessa. Opetettavaa riittää, sillä pääaineopiskelijoiden lisäksi moni kauppatieteilijä lukee talousoikeutta sivuaineenaan.

­­– Talousoikeus pääaineenaan valmistuvat kauppatieteilijät käyttävät usein nimikettä veroekonomi tai lakiekonomi. Luontevimmat ensimmäiset työpaikat valmistumisen jälkeen ovat Verohallinnossa tai verokonsultointiyhtiöissä. Näiden työkokemuksien kautta avautuu usein työuria muuallekin, Lindgren kertoo.

Nimi: Juha Lindgren
Syntynyt: 1963, Tampere
Koulutus: KM ja KTT, Tampereen yliopisto
Ura: Toiminut Verohallinnon ylijohtajana ja määräaikaisena professorina Vaasan sekä Turun yliopistoissa.
Perhe: Vaimo, aikuiset lapset ja koira
Asuu: Tampereella ja Vaasassa
Harrastukset: Kunnonmukainen liikunta ja risusavotta mökillä
Yllättävää: Lindgren toimii vapaa-ajallaan jääkiekkoselostajana tamperelaisessa paikallisradiossa. Hän on pisimpään liigakiekkoa paikalliskanaville selostanut radioääni. Lindgren on selostanut kahdeksat MM-kisat ja SM-liigaa jo 35 kaudella.