Vaasan yliopisto yhtiöittää täydennyskoulutustoimintansa

Nainen kävelee keväisellä kampuksella
Uusi yhtiö ”Vaasan yliopisto Executive Education Oy” aloittaa toimintansa 1. maaliskuuta 2022 lähtien. Vaasan yliopisto omistaa sataprosenttisesti perustettavan yrityksen.

– Koulutuksen kenttä muuttuu nopeasti, ja yhtiöittäminen selkeyttää maksullisen koulutuksen asemaa sekä luo sille merkittäviä kasvumahdollisuuksia, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Yliopistolaki muuttui vuonna 2010, minkä myötä täydennyskoulutuksen järjestäminen ei kuulu enää yliopiston perustehtävään. Sen sijaan täydennyskoulutus katsotaan kuuluvaksi yliopiston liiketoimintaan. Liiketoiminnallisen luonteensa vuoksi täydennyskoulutus halutaan eriyttää yliopiston toiminnasta ja muuttaa omaksi täysin markkinaehtoisesti toimivaksi yksikökseen.

Executive Education tuotteistaa yliopiston tutkimukseen pohjautuvaa osaamista aikuiskoulutuksessa korostaen innovatiivisia, käytäntöön helposti vietäviä ratkaisuja ja vaikuttavuutta. Yhtiön tarjoamia palveluita ovat muun muassa MBA-koulutukset, räätälöidyt koulutukset, tapahtumat ja verkkokurssit.

Tällä hetkellä Levón-instituuttiin kuuluvan Johtamisen ja organisaatioiden kehittämistiimin noin kymmenen työntekijää siirtyy yritykseen liikkeenluovutuksen yhteydessä ns. vanhoina työntekijöinä. Levón-instituutissa jatkavat edelleen avoin yliopisto, jatkuva oppiminen ja EduLab.

Lisätietoja:

Rehtori Jari Kuusisto, p. 029 449 8291