Metallin 3D-tulostus mullistaa valmistusta – Vaasan yliopiston uusi laboratorio tarjoaa apua

Metal Additive Manufacturing Lab kiertokäynti
Vaasan yliopisto on perustanut uuden Metal Additive Manufacturing Labin eli 3D-metallitulostuksen laboratorion. Technobothniassa sijaitsevan laboratorion avajaisia vietettiin viime viikolla yritystapahtuman ja kiertokäyntien merkeissä.

3D-tulostus mullistaa teollista valmistusta ja tarjoaa uusia mahdollisuuksia tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Vaasan yliopiston uusi Metal Additive Manufacturing Lab tarttuu tähän muutokseen. Uusi laboratorio laajentaa yliopiston ja Technobothnian nykyisiä 3D-tulostuksen mahdollisuuksia muoveista metalleihin.

Uudessa laboratoriossa digitaaliset 3D-mallit tulostuvat kerros kerrokselta suoraan valmiiksi metalliosiksi. Tulostusmahdollisuudet ovat laajat, aina yksinkertaisista varaosista todella monimutkaisiin ja geometrisesti haastaviin rakenneosiin.

Laboratorioon on hankittu uusi Print Sharp 250 3D-metallitulostin Prima Power -konserniin kuuluvalta Prima Additivelta sekä muuta varustusta 3D-tulostuksen eri vaiheisiin. Avajaisissa yleisöllä oli mahdollisuus tutustua laboratorioon ja sen laitteisiin sekä kuulla lisää 3D-metallitulostuksesta, 3D-metallitulostimista ja Vaasan yliopiston tarjoamista yhteistyömahdollisuuksista.

Laboratorio tarjoaa mahdollisuuksia tutkimukseen, opiskeluun ja yritysyhteistyöhön

Tilaisuuden avasivat Vaasan yliopiston professori Petri Helo ja sekä Prima Powerin Ilkka Hunnakko. Yliopistonlehtori Rayko Toshev yliopiston tuotantotalouden oppiaineesta ja NeVS-tutkimusryhmästä kertoi laboratorion varustamisesta sekä useista yliopiston tutkimuksista ja tutkimushankkeista liittyen 3D-tulostukseen, esimerkiksi EU:n kilpailtua Horisontti2020-rahoitusta saaneesta Avangard-projektista.

Toshev kävi myös läpi erilaisia yritysyhteistyömahdollisuuksia, joita uusi laboratorio tarjoaa, kuten vierailut, työpajat ja seminaarit sekä ensi vaiheen suunnittelun ja 3D-tulosteet yrityksille, osien testaamisen ja sertifioinnin, palvelujen tuottamisen ja konekapasiteetin, pilottiprojektit, suunnittelun tukemisen, tulostamisen, jälkikäsittelyn ja kustannuslaskennan.

Image
Rayko Toshev esittelee Metal Additive Manufacturing Labin laitekantaa.

Prima Additiven Eleonora Marino ja Fabrizio Barberis olivat lentäneet syksyiseen Suomeen Italian Torinosta.  Marino kertoi yleisölle uudesta Prima Open Additive Labs -verkostosta, johon Vaasan yliopistonkin uusi laboratoriokin kuuluu. Kasvavassa lisätyn valmistuksen laboratorioiden verkostossa on mukana asiantuntevia kumppaneita: yliopistoja, julkisia ja yksityisiä tutkimuskeskuksia ja innovaatiohubeja.

– Paras malli innovaatiotoimintaan ei ole keskitetty ja suljettu, vaan avoin ja hajautettu. Siksi verkosto on perustettu. Verkoston kautta pystymme auttamaan asiakkaitamme ja samalla opimme heidän tarpeistaan ja miten voisimme parantaa omia tuotteitamme, sanoo Marino.

Image
Prima Additiven Eleonora Marino kertoi uudesta laboratorioverkostosta.

Barberis puolestaan kertoi lähemmin Prima Additiven 3D-metallitulostimista. Technobothniassa sijaitseva tulostin toimii niin kutsutulla jauhepetimenetelmällä, joka on yleisin metallien 3D-tulostusmenetelmä. Siinä metallia sulatetaan kerroksittain lasersäteellä.

3D-metallitulostus syntyy.

Kiertokäynti näytti 3D-tulostuksen vaiheet

Image
Kiertokäynti aloitettiin Technobothnian aulasta.

Kiertokäynnit Technobothnialla tehtiin koronaturvallisuuden säilyttämiseksi useassa osassa. Kierroksilla 3D-laboratorioissa ja uudessa Metal Additive Manufacturing Labissa oli mukana tällä kertaa yhteensä noin nelisenkymmentä vierasta, jotka seurasivat 3D-metallitulostinta toiminnassa sekä näkivät tulostuksen eri vaiheet aina suunnittelusta jälkikäsittelyyn.

Image

Uudessa laboratoriossa vieraillut Oskari Jylhä Danfoss Drivesiltä sanoi huomanneensa, että kun viime vuosina on ollut kova kuhina 3D-tulostuksessa muovien kanssa, niin nyt kiinnostus on kasvanut selvästi myös metallin tulostamisessa.

– Tämä johtuu varmasti osittain laitteiden vaatimusten kasvamisesta vuosi vuodelta. Tulostetut kappaleet luovat kappaleille erilaisia vapausasteita kuin perinteisillä valmistusmenetelmillä tehtäessä, hän sanoi.

Tutustu

Lisätiedot ja haastattelut

Rayko Toshev, yliopistonlehtori, Vaasan yliopisto,  029 449 8370, rayko.toshev@uwasa.fi

Petri Helo, professori, Vaasan yliopisto, 029 449 8551, petri.helo@uwasa.fi