3dmetallitulostin

Metal Additive Manufacturing Lab

3D-metallitulostuslaboratorio

3D-tulostus mullistaa teollista valmistusta ja tarjoaa uusia mahdollisuuksia tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Vaasan yliopiston uudessa 3D-metallitulostuslaboratoriossa eli Metal Additive Manufacturing Labissa digitaaliset 3D-mallit tulostuvat kerros kerrokselta suoraan valmiiksi metalliosiksi. Tulostusmahdollisuuksien skaala on laaja: yksinkertaisista varaosista hyvin monimutkaisiin ja geometrisesti vaativiin rakenneosiin. 3D-tulostus tunnetaan myös nimellä additive manufacturing (AM), materiaalia lisäävä valmistus.

Laboratorio

Vaasan yliopiston 3D-metallitulostuslaboratoriossa tehdään korkealuokkaista tutkimusta. Laboratorio on myös opetuskäytössä. Lisäksi laboratoriossa on mahdollista suunnitella ja tulostaa osia eri toimialojen yrityksille, kuten autoteollisuuteen ja muuhun valmistavaan teollisuuteen sekä pk-yrityksille.

Technobothniassa sijaitsevaan laboratorioon hankittu laitteisto kuuluu alan parhaimpiin. Laboratorio takaakin, että laitteilla tulostetut osat ovat korkealaatuisia ja turvallisia.

Laitteet

• Laboratoriossa on käytössä Prima Additiven Print Sharp 250 -3D-metallitulostin, joka toimii jauhepetimenetelmällä (selective laser melting SLM). Jauhepetimenetelmä on yleisin metallien 3D-tulostusmenetelmä, jossa metallia sulatetaan kerroksittain lasersäteellä.

Tulostuslaitteen lisäksi laboratoriossa on:

• esilämmitysuuni
  • jauheen seulontalaite
  • imuri jauheen poistoa varten
  • lämpökäsittelyuuni (Nabertherm)
  • jauhesäiliö
  • raepuhalluskone jne.
3D-tulosteita

Metallitulostusta 3D-teknologialla Vaasan yliopiston laboratoriossa

27.5.2021 - WIC Science Channelin haastattelussa professori Petri Helo

WIC Science Channel: Tutustuimme metallin 3D-tulostukseen Vaasan yliopiston laboratoriossa.

Kestävää valmistusta

3D-metallitulostuksella pystytään valmistamaan osia, joita olisi mahdotonta valmistaa perinteisellä valmistustavalla. 3D-teknologiaa käyttävä valmistus on puhdasta, kestävää ja suhteellisen kustannustehokasta.

Tuotantotalouden yliopistonlehtori, Vaasan yliopisto

Laboratorion yhteystiedot

Miten voimme auttaa? Kun sinulla on laboratorioon liittyvä kysymys tai haluat muuttaa valmistuksen tapaa yrityksessäsi, ota yhteys Metal Additive Manufacturing Labin laboratorioinsinööriin tai tutkijoihin.

Yliopistonlehtori, production
etunimi.sukunimi@uwasa.fi