Yritystoiminnan uudistaminen digitaalisen rahoituksen ja lohkoketjun avulla (orig. Business Renewal using Digital Finance and Blockchain)

Tämän projektin tavoitteena on tuottaa lisätietoa uusista ja innovatiivisista rahoituslähteistä. Uusia digitaalisia rahoitusmarkkinoita hyödyntämällä yrittäjä voi tehdä kolikkoannin (Initial Coin Offering, ICO) rahoittaakseen liiketoimintaansa. Kolikkoanti on julkisen rahoituksen muoto, joka hyväksyy kryptovaluuttaa, kuten Bitcoineja sekä joitakin fiat-valuuttoja, vaihdoksessa kolikoita (tokens) vastaan. Perinteinen rahoitusmuoto on listautumisanti (Initial Public Offering, IPO). Kolikkoannilla ei ole yhtä paljon sääntelyn tuomia vaatimuksia ja rajoituksia kuin listautumisannilla. Kolikkoanti vaatii ainoastaan projektisuunnitelman eli niin sanotun white paperin, missä yrittäjä kuvailee liiketoimintaideansa potentiaalisille sijoittajille.

Tutkimuksessamme tuotamme uutta tietoa kolikkoanneista ja niiden mahdollisuuksista edistää innovaatioiden rahoitusta sekä niiden kyvystä uudistaa rahoitusmarkkinoita. Kolikkoanteihin liittyvien potentiaalisten riskien esiin tuominen voi johtaa toimivampiin digitaalisiin rahoitusmarkkinoihin, koska sijoittajat voivat tällöin tarjota rahoitusta kolikkoanneille luottavaisemmin, ja lisäksi kolikkoanteja tarjoavien yritysten kannustimet korruptioon saattavat vähentyä. Tämä puolestaan saattaa helpottaa rahoituksen saantia rehellisille yrittäjille, jotka haluavat kehittää liiketoimintaansa.

Projektin johtaja Vaasan yliopistossa: Dosentti Klaus Grobys
Yhteistyökumppani: Tohtoriopiskelija Niranjan Sapkota, Vaasan yliopisto (Laskentatoimen ja rahoituksen akateeminen yksikkö)
Projektin kesto: 2020-2023
Rahoittaja: Foundation for Economic Education (Liikesivistysrahasto)