Vaasan yliopisto sai laatuleimat tekniikan koulutusohjelmille – ulkopuolinen arviointi ...

Vaasan yliopisto on saanut kansainväliset laatuleimat seitsemälle tekniikan koulutusohjelmalleen. Ulkopuolisen arvioinnin uskotaan vahvistavan koulutuksen vetovoimaa ja lisäävän hakijoita 18. maaliskuuta alkavassa korkeakoulujen yhteishaussa.
Vaasan yliopisto on saanut laatuleimat seitsemälle tekniikan koulutusohjelmalleen. Kuva: Mikko Käkelä

– Koulutusten laadusta on oltu huolissaan rahoitusleikkausten takia. Laatuleima osoittaa, että koulutuksemme on kansainvälistä kärkitasoa, Vaasan yliopiston vararehtori Annukka Jokipii korostaa.

ASIIN-laatuleimat myönnettiin tuotantotalouden ja tietojärjestelmätieteen sekä energia- ja informaatiotekniikan kandidaattiohjelmille. Maisteriohjelmista laatuleiman saivat tietojärjestelmätieteen, teknisen viestinnän, energia- ja informaatiotekniikan, Industrial Managementin sekä Industrial Systems Analyticsin maisteriohjelmat.

Vaasan yliopiston kolmella englanninkielisellä kauppatieteellisen alan maisteriohjelmalla on jo kansainvälinen EPAS-laatuleima. Lisäksi yliopiston kauppatieteellisellä alalla on käynnissä AACSB-akkreditointiprosessi. Tavoitteena on, että kaikille yliopiston koulutusohjelmille saadaan tulevaisuudessa kansainvälinen laatuleima.

– Uskomme, että laaja itsearviointi ja systemaattinen jatkuva kehitystyö varmistavat koulutuksen korkean laadun jatkossakin, Jokipii sanoo.

Jokipii uskoo, että laatuleimat lisäävät koulutusohjelmien vetovoimaa yhteishaussa.

– Tietenkin toivomme, että kiinnostus koulutusohjelmiimme lisääntyy entisestään. Viime vuonna hakijamäärämme nousi yhteishaussa, ja odotamme nousun jatkuvan tänäkin vuonna, Jokipii sanoo.

Korkeakoulujen yhteishaku alkaa keskiviikkona 18. maaliskuuta ja jatkuu keskiviikkoon 1. huhtikuuta saakka. Korkeakouluihin haetaan Opintopolku-palvelussa.

Vaasan yliopisto kouluttaa kauppatieteiden, tekniikan, hallintotieteiden ja viestintätieteiden asiantuntijoita. Liiketoimintaorientoituneen ja monialaisen Vaasan yliopiston painoalat ovat johtaminen ja muutos, energia ja kestävä kehitys sekä rahoitus ja taloudellinen päätöksenteko.

Lisätiedot:

Vararehtori Annukka Jokipii