"Kiinassa ei kannata lannistua"

Vaasan yliopiston kansainvälisen markkinoinnin tutkimusryhmä järjesti joulukuussa yhdessä Hankenin kanssa seminaarin Business opportunities and challenges in China, jossa keskityttiin etenkin suomalaisten clean-tech and energia-alan yritysten mahdollisuuksiin Kiinassa.
Kiina-aiheinen seminaari keskittyi energia- ja clean tech -yritysten mahdollisuuksiin Kiinassa.

– Olemme olleet kymmenen vuotta Kiinassa ja markkinat ovat tänä aikana kadonneet altamme poliittisten päätösten vuoksi kolmekin kertaa. Olemme kuitenkin onnistuneet aina luomaan nahkamme ja rakentamaan uuden liiketoiminnan. Neuvomme onkin, että Kiinassa ei kannata lannistua - siellä löytyy aina uusia mahdollisuuksia, sanoi opiskelijoille ja muulle yleisölle luennoinut Jenna Hytti energiatehokkuushankkeisiin keskittyneestä Greenstream Networkistä.

Hytti muistutti myös siitä, että Kiina on valtava markkina, jossa ei kannata rämpiä yksin vaan mennä yhdessä konsortiona.

– Yhdessä voimme olla isompia - sillä tavalla suomalaiset saavat näkyvyyttä.

Puhujina olivat myös the Switch-Yaskavan Dag Sandås, ABB:n myyntijohtaja Edward Lee, kehittämispäällikkö Gannur Shivanand Wärtsilästä, Jorma Larimo sekä Adam Smale Vaasan yliopistosta ja tutkijatohtori Violetta Khoreva Hankenilta.

The Switch-Yaskavan talousjohtaja Dag Sandås antoi konkreettisia taloushallinnon ohjeita sekä käytännön liike-elämän neuvoja Kiinaan: palkkaa expatin sijaan paikallinen johtaja, älä sano kiinalaiselle kumppanille suoraan ei, älä kritisoi kommunistista hallintoa - älä puhu Tiibetistä, muista aina vastavuoroisuus ja ilmesty aina illalliselle, jos sellaiselle kutsutaan.