VEBIC - Vaasa Energy Business Innovation Centre

VEBIC on Vaasan yliopiston monitieteinen energian ja kestävän kehityksen tutkimus- ja innovaatioalusta. Se vastaa tehokkaan energialiiketoiminnan paikallisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin tarpeisiin sekä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen. VEBIC kokoaa yhteen huippututkijat, monipuolisen tutkimusinfrastruktuurin, liike-elämän ymmärryksen, kansainväliset verkostot ja julkishallinnon tuen. Tutkimusalusta yhdistää voimansa yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa, jotta yhteiskunnallinen ja yritysvaikuttavuus olisi mahdollisimman laajaa.

Painopistealueet

VEBICillä on kaksi tutkimusohjelmaa ja kolme tutkimuslaboratoriota. Lisäksi työtä tehdään myös opetuslaboratoriossa. Ensimmäinen tutkimusohjelma keskittyy tulevaisuuden resilientteihin energiajärjestelmiin ja toinen tutkimusohjelma energiamurroksen hallintaan. VEBICin laboratorioissa tehdään innovatiivista tutkimusta ja testausta liittyen esimerkiksi polttomoottoreihin, tulevaisuuden polttoaineisiin ja luotettavien tulevaisuuden sähkö- ja energiajärjestelmien integrointiin.

Tehtävät

• Sitouttaa ja pitää tiivistä yhteyttä sidosryhmiin.
  • Vahvistaa verkostoja ja yhteistyötä VEBICin toimintaan liittyvillä aloilla Vaasassa, Suomessa ja Euroopan unionissa.
  • Auttaa, koordinoida ja johtaa sisäistä ja ulkoista monitieteistä tutkimusta ja tuotekehitystä sekä innovaatioita.
  • Tarjota palveluita, jotka yhdistävät yliopistoa ja yrityksiä ja painottuvat TKI-toimintaan, verkostoitumiseen, akateemiseen ja liiketoiminnan tukeen sekä infrastruktuurien kehittämiseen.
  • Edistää tieteen ja tutkimuksen hyödyntämistä yrityksissä ja yhteiskunnassa.