Vaasan yliopiston kansainvälinen opetusyhteistyö laajenee – kuudes kaksoistutkintosopimus ...

Vaasan yliopisto on solminut uuden kaksoistutkintosopimuksen Prahan kauppakorkeakoulun kanssa liittyen kansainvälisen liiketoiminnan maisteriohjelmaan (MIB).

– Kansainväliset yhteistyösopimukset ovat tulevaisuudessa entistä tärkeämpiä uusien mahdollisuuksien tarjoamiseksi opiskelijoille sekä erilaisten akkreditointihakemusten kannalta, sanoo kauppatieteellisen tiedekunnan varadekaani Jorma Larimo, jonka vastuualueisiin tiedekunnan kaksoistutkintosopimukset kuuluvat.
Prahan kauppakorkeakoulu ja näkymä Prahasta. Kuva: VŠE

Kyseessä on jo kuudes kaksoistutkintosopimus, joka on solmittu Vaasan yliopiston kauppatieteellisessä tiedekunnassa. MIB-ohjelmaan liittyviä kaksoistutkintoja voi tehdä myös saksalaisessa Europa Universität Viadrinassa, Kedge Business Schoolissa Ranskan Marseillessa sekä italialaisessa Pavian yliopistossa. Lisäksi Vaasan yliopiston rahoituksen sekä strategisen liiketoiminnan kehittämisen ohjelmilla on kaksoistutkintosopimukset Uumajan yliopiston kanssa.

– Viime vuosina noin kymmenen Vaasan yliopiston ja kymmenen kumppanuusyliopistojen opiskelijaa on suorittanut kaksoistutkinnon, kertoo Larimo.

Kaksoistutkinto-opiskelijoiden määrän ennakoidaan kasvavan, kun kaksoistutkintosopimus Prahan kauppakorkeakoulun kanssa astuu voimaan ensi vuoden syksyllä. Prahan kauppakorkeakoulun kaksoistutkintosopimuksen valmisteluun ovat Larimon lisäksi keskeisesti osallistuneet ohjelmajohtaja Minnie Kontkanen ja kansainvälisten asioiden asiantuntija Anne Ahlqvist.

Kaksoistutkinnolla erottuu työmarkkinoilla

Larimo uskoo, että opiskelijoille on selvää hyötyä kaksoistutkinnosta työmarkkinoilla. Hakija erottautuu joukosta tutkintotodistuksella kahdesta eri yliopistosta.

Kaksoistutkinnossa opiskelija suorittaa noin vuoden verran opintoja ulkomaisessa yliopistossa. Nämä hyväksytään sekä Vaasan yliopiston sekä vaihtokohteen tutkintoon, jolloin opiskelija saa tutkintotodistukset molemmista korkeakouluista.

– Jos muutenkin lähtee vaihtoon ulkomaille, niin voi miettiä, kannattaisiko hakea suorittamaan kaksoistutkintoa, Larimo vinkkaa opiskelijoita.

Hyvät suhteet takaavat toimivuuden

Larimon mukaan on tärkeää, että yliopistolla on hyvät suhteet eri yliopistoissa ohjelmia vetävien henkilöiden kanssa. Ne takaavat, että ohjelmat toimivat myös käytännössä hyvin. Larimo kertoo, että hänellä ja ohjelmajohtaja Minnie Kontkasella on ollut jo vuosia erilaisia tutkimusyhteistyöprojekteja esimerkiksi Italian johtaviin kauppatieteellisen alan yksiköihin kuuluvan Pavian yliopiston kanssa.

– Paviasta onkin kuluvana lukuvuotena kuusi maisteritason opiskelijaa suorittamassa Vaasassa MIB-ohjelman kaksoistutkintoa.

Larimo kertoo, että vastaavasti useilla rahoituksen ja laskentatoimen yksikön henkilöillä on ollut jo pitkään monipuolista yhteistyötä Uumajan yliopiston vastaavan yksikön kanssa.

Lisätiedot:  Varadekaani, professori Jorma Larimo, p. 029 449 8464

Vaasan yliopiston kaksoistutkintomahdollisuudet