Vaasan yliopiston hakijamäärät kasvoivat huomattavasti

Image
Vaasan yliopistoon tuli tänään 27. maaliskuuta päättyneessä korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa 9376 hakemusta.

Tänä vuonna etenkin kandidaattiohjelmat olivat hakijoiden suosiossa. Niihin tuli hakemuksia 7302, mikä on 26,1 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Suosituin hakukohde oli kauppatieteiden kandidaattiohjelma, johon tuli yli 4000 hakemusta. Aloituspaikkoja kandidaattiohjelmissa on yhteensä 767.

Maisteriohjelmien suosio jatkuu edelleen. Suomenkielisiin maisteriohjelmiin tuli hakemuksia 2074, mikä on 12 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Suosituin hakukohde oli jälleen henkilöstöjohtamisen maisteriohjelma, johon tuli 485 hakemusta. Aloituspaikkoja suomenkielisissä maisteriohjelmissa on yhteensä 250.

– Kandidaattiohjelmiemme suosio kertoo työelämään valmistavan opiskelukokemuksemme merkittävyydestä. Nuoria innostava kokonaisuus rakentuu opetuksen huippuosaamisesta ja ajankohtaisesta tutkimukseen perustuvasta tiedosta, uusimman teknologian hyödyntämisestä, yhteisöllisyydestä ja tasa-arvosta sekä opiskelijoita osallistavista projekteista. Koulutus on tärkeä sijoitus tulevaisuuteen, sillä se tarjoaa mahdollisuuksia niin henkilökohtaisten unelmien kuin tulevaisuuden haasteiden ratkaisemisen toteuttamiseksi, sanoo Vaasan yliopiston rehtori Minna Martikainen.

Yhteishaun kanssa samaan aikaan oli myös haku avoimen yliopiston opintojen perusteella. Hakemuksia tutkinto-opiskelijaksi tuli avoimen yliopiston väylän kautta 134. Nousua edellisvuoden hakemusmääriin oli 6,3 prosenttia.

Valintakokeet järjestetään touko-kesäkuussa

Valintakokeet kandidaattiohjelmiin järjestetään touko-kesäkuussa. Kaikkiin kandidaattiohjelmiin hyväksytään opiskelijoita sekä todistusvalinnassa että pääsykokeella. Kandidaattiohjelmien aloituspaikoista 70 prosenttia on varattu ensikertalaisille hakijoille. Ylioppilastutkinnon perusteella todistusvalinnassa hyväksyttävät saavat tiedon valinnasta 27.5. mennessä. Muut opiskelijavalinnan tulokset ilmoitetaan viimeistään 4.7.

Lisätietoja:

Hakijapalvelut, 029 449 8005, hakijapalvelut@uwasa.fi