Vaasan yliopiston ensimmäinen EPUB-muotoinen e-kirja julkaistu

Image

Vaasan yliopisto julkaisee nyt opiskelijoille suunnattuja julkaisujaan EPUB3-muodossa perinteisen PDF-tiedoston lisäksi. Tämä on tärkeä askel kohti saavutettavampia julkaisuja, sillä EPUB3-muoto mahdollistaa tekstin skaalautuvuuden, jonka avulla käyttäjät voivat helposti muuttaa tekstin kokoa ja fonttia tarpeidensa mukaan. Tämä hyödyttää erityisesti käyttäjiä, jotka lukevat julkaisua pieneltä näytöltä tai joilla on vaikeuksia lukea pientä tai tiheää tekstiä.

EPUB3-muoto mahdollistaa myös sisällön rakenteen ja metatietojen lisäämisen, joka helpottaa sisällön navigointia. Esimerkiksi ruudunlukijaa käyttävä henkilö voi navigoida helposti ja nopeasti läpi sisällön, kun sisällön rakenne ja sisällön sisältö on selkeästi määritelty.

Osuvan kautta aikain suosituin julkaisu, Ari Salmisen kirjoittama "Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja joihinkin hallintotieteellisiin sovelluksiin" sai toisen, tarkistetun painoksen, joka on nyt saatavilla myös EPUB-muodossa Osuvassa. Lisäksi EPUB3-muodossa ilmestyvät hallintotieteiden valintakoeteos "Julkinen toiminta murroksessa: Tampereen ja Vaasan yliopistojen hallintotieteiden valintakoeteos 2023" ja viestintätieteiden valintakoeteos.

Tiedostot on valmisteltu yhteistyössä Celian kanssa.

EPUB-tiedoston lukemiseen tarvitset erillisen lukuohjelman, kuten Thorium Reader tietokoneella (Windows, Linux ja Mac) tai Lithium: EPUB Reader Android-puhelimella. Lisätietoa e-kirjoista on saatavilla Tritonian E-kirjat -oppaassa. Yliopiston tuottamat e-kirjat eivät sisällä DRM-suojausta ja ne ovat vapaasti käytettävissä millä tahansa EPUB-tiedoston lukemiseen tarkoitetulla lukuohjelmalla.