Tutustu Scratch-ohjelmointiin ja 3D-tulostukseen maksuttomilla avoimen yliopiston verkkokursseilla

Koirahahmo Scratch-ohjelmointiympäristössä ja 3D-mallinnettu kuppi
LUMA-keskus Pohjanmaa ja Vaasan yliopiston avoin yliopisto järjestävät lukuvuonna 2023–2024 kaksi innostavaa verkkokurssia, joissa tutustutaan Scratch-ohjelmointiin ja 3D-tulostukseen. Aikuisille suunnatut kurssit ovat 1 opintopisteen laajuisia ja maksuttomia. Kurssit sopivat erinomaisesti esimerkiksi opettajille ja kasvattajille, jotka ovat kiinnostuneita hyödyntämään ohjelmointia tai 3D-tulostusta työssään. Tervetuloa kursseille, ilmoittautuminen aukeaa 9.8.2023!

Ohjelmointia Scratch-ohjelmalla -kurssilla otetaan haltuun visuaalinen Scratch -ohjelmointiympäristö ja tutustutaan samalla ohjelmoinnin peruskäsitteisiin. Kurssilla opitaan graafisen ohjelmoinnin alkeet koodaamalla itse selkeiden ohjevideoiden avulla Scratch-ohjelmalla kolme erilaista esimerkkipeliä. Lopuksi päästään soveltamaan opittua suunnittelemalla ja toteuttamalla oma peli. Katso lisätiedot ja ilmoittaudu opintojaksolle Opintopolun kautta tästä linkistä.

3D-tulostuksen perusteet  -kurssilla tutustutaan aluksi lisäävän valmistuksen tekniikoihin ja 3D-tulostusprosessin vaiheisiin lyhyiden kuunnelmien, kirjallisen materiaalin ja videoiden avulla. Sen jälkeen kurssilla perehdytään aloittelijaystävälliseen ja ilmaiseen Tinkercad-mallinnusohjelmaan mallintamalla itse mm. avaimenperä ja noppa selkeiden ohjevideoiden avulla. Lopuksi päästään suunnittelemaan ja mallintamaan oma tuote. Katso lisätiedot ja ilmoittaudu mukaan Opintopolussa tästä linkistä.

Kurssit ovat suoritettavissa omaan tahtiin 6.9.2023 - 20.5.2024 välisenä aikana (tehtävien viimeinen palautuspäivä syksyn osalta on 27.11.2023 ja kevään osalta 20.5.2024).

Tutustu verkkokurssiin Ohjelmointia Scratch -ohjelmalla
Katso video