Spacecasting valittiin Sitran Datatalouden kiinnostavimmat -listalle

Image
Vaasan yliopiston vetämä Spacecasting-hanke on päässyt mukaan Sitran julkaisemalle Datatalouden kiinnostavimmat -listalle.  Hankkeessa selvitetään, miten satelliittidataa voidaan käyttää yritysten menestyksen ennakointiin tai vastuullisuuden arviointiin.

– Pääsy Sitran uudelle listalle oli mukava yllätys. Olemme tutkineet Spacecasting-hankkeessa tapoja ennakoida yritysten tulosta ja ympäristövaikutuksia satelliittidatan avulla. Vastuullisuusvaatimukset lisäävät luotettavan ja laadukkaan tiedon kysyntää, sanoo hanketta johtanut Vaasan yliopiston laskentatoimen apulaisprofessori Mikko Ranta.

Rannan mukaan satelliittidatan avulla päästään nyt kiinni jopa yksittäisten yritysten yksikköihin ja tehtaisiin. Satelliitit ovat entistä tarkempia, niitä on määrällisesti enemmän, ja lisäksi tekoälyn avulla satelliittidatasta saadaan enemmän ja se voidaan yhdistää muihin datalähteisiin

Satelliittidata voi paljastaa esimerkiksi tehtaan päästöjen tai raaka-ainevarastojen määrän, lähikylien elinvoimaisuuden, vesistöjen vedenlaadun tai sademetsän hakkuut tehtaan ympäriltä. Päästöjen määrästä selviää yrityksen vastuullisuuden lisäksi myös se, mitä kovemmilla kierroksilla kyseinen tehdas käy. Autotehtaan pihalla olevien autojen määrä taas kertoo, miten autotehtaalla menee.

–  Objektiivinen tieto on arvokasta, sillä tiedot vastuullisuudesta perustuvat yritysten omiin raportteihin. Lisäksi yritysten vertailu vastuullisuuden suhteen on vaikeaa, sillä vastuullisuusraportteihin ei ole standardeja ja jokaisella on oma tapansa mitata vastuullisuusindikaattoreita.

Image
Apulaisprofessori Mikko Rannan mukaan satelliittidatan avulla voi saada objektiivista ja ajankohtaista tietoa yrityksen toimintaan ja vastuullisuuteen liittyen.

Kyse on myös ajoituksesta. Talouden ennustamisessa käytetään nykyisin normaalien kvartaalitilastojen lisäksi lyhyen aikavälin ennustemalleja eli niin sanottuja nowcasting-malleja, jolla voidaan arvioida jopa kuluvaa vuosineljännestä. Hankkeessa tätä nowcastigia sovelletaan kansantalouden sijasta yksittäisiin yrityksiin ja tuotantolaitoksiin.

– Siitä tulee myös hankkeemme nimi Spacecasting. Kvartaalitalouden tilastot ovat usein myöhässä.  Sijoittajat, jotka hyödyntävät satelliittidataa yritysten analysoinnissa, saavat ajantasaisempaa ja parempaa informaatiota kuin muut. Datalla on yllättävän vahva yhteys suoraan suorituskykyyn, sanoo Ranta.

Viime kesänä loppuneessa Spacecasting-hankkeessa on ollut Vaasan yliopiston lisäksi mukana myös Ilmatieteen laitos, ja sitä on rahoittanut Business Finland. Hankkeessa on hyödynnetty Euroopan avaruusjärjestön ESA:n sekä NASA:n satelliiteista saatavaa ilmaista dataa.

Image

Sitran uudelle Datatalouden kiinnostavimmat -listalle on valittu 24 erilaista datatalouden ratkaisua. Sitra kertoo, että se haluaa listan avulla kannustaa suomalaisia toimijoita kehittämään uudenlaista liiketoimintaa ja arkea parantavia palveluja datan avulla.

Lisätietoa Spacecasting-hankkeesta: hankkeen verkkosivut