Oivalluksia-podcast: Kadonneen strategian metsästäjät

Marko Kohtamäki ja Miia Kahila
Koronakriisi on yllättänyt yritykset, ja tulevaisuudennäkymät ovat sanalla sanoen sumuisia. Mitä tehdä, kun firmojen valitut kymmenvuotissuunnitelmat eivät enää päde?

Vaasan yliopiston Oivalluksia-podcastin kahdeksannen jakson aiheena onkin "Kadonneen strategian metsästäjät".

Aiheesta keskustelemassa on Vaasan yliopiston strategiseen johtamiseen erikoistunut professori Marko Kohtamäki.

Strategia on perinteisesti nähty pitkän tähtäimen suunnitteluna, jolla yritys pystyy valmistautumaan ulkopuolelta tuleviin uhkiin. Koronan kaltaiseen kriisiin harva kuitenkaan osasi varautua.

– Riippumatta siitä, miten tarkkaan ja laadukkaasti yritykset ovat pyrkineet suunnittelemaan ja skenarioimaan etukäteen, niin korona yllätti ne joka tapauksessa, Kohtamäki sanoo.

Ilman koronaakin digitalistuneen maailman muutos on nykyään niin vauhdikasta, että siinä eivät yritysten viisi- tai kymmenvuotisstrategiat aina pysy perässä.

Kohtamäen mukaan tämä onkin johtanut siihen, että tutkijat, konsultit ja kehittäjät ovat alkaneet määritellä strategian käsitettä uudella tavalla.

– Sen sijaan, että strategia nähtäisiin vain pitkän aikavälin suunnitteluna,ajatellaan, että strategia on organisaation ja sen toiminnan kehittämistä ketterämmäksi eli reagointikykyisemmäksi ja adaptiivisemmaksi.

Korona entisestään alleviivaa tätä muutosta. Sen sijaan, että yrityksissä olisi yritetty nähdä koronan uhka ennalta, nyt korostuu, että yritys kykenee nopeasti reagoimaan tilanteen ollessa käsillä.

– Muuttamaan liiketoimintamalleja, tuotteita ja toimintatapoja, Kohtamäki luettelee.

Osa suomalaisista yrityksistä onkin tehnyt hyvin ketteriä koronakäännöksiä, eli onnistunut reagoimaan todella nopeasti muuttuneeseen tilanteeseen. Moni on sopeuttanut toimintaansa, osa on kehittänyt aivan uutta liiketoimintaa tai uusia tapoja toimia. Olemme saaneet lukea, kuinka tuotepakkausten tekijä ryhtyi visiirivalmistajaksi ja viinayhtiö käsidesikauppiaaksi.

Osallistavalla johtamisella reagointikykyä haasteisiin

Miten yritys sitten voi kehittää toimintaansa, jotta se olisi valmiimpi kohtaamaan koronan kaltaisia yllättäviä tilanteita ja kriisejä?

– Pitäisi pyrkiä rakentamaan tiivis organisaatio, joka kykenee muuttamaan toimintaa mahdollisimman tehokkaasti ja joka pystyy toteuttamaan päätöksiä sekä investoimaan  ja jossa ihmiset pystyvät muuttamaan omia toimintatapojaan.

Kohtamäen mukaan vahva luottamuskulttuuri organisaatiossa tekee nopeat päätökset ja niiden toteuttamisen mahdolliseksi.

– Me strategiatutkijat näemme, että strategiatyötä ja organisaation toimintaa pitäisi kehittää yhdessä. Yhdessä kehittämisen kautta pystytään paremmin vastaamaan ulkoisiin haasteisiin. Organisaatioissa, joissa ylimmän johdon, keskijohdon ja työntekijöiden välillä vallitsee vahva luottamus, päätöksiä on nopeampi toteuttaa. Luottamuskulttuurin syntymisessä avainasemassa on osallistava johtamistapa.

Marko Kohtamäki, professori, Vaasan yliopisto
Sähköposti: marko.kohtamaki (ät) uwasa.fi, puh. 029 449 8459

Oivalluksia-podcast

Oivalluksia on Vaasan yliopiston uusi tiedepodcast, joka tarjoaa uutta tieteellistä tietoa, oivalluksia ja havaintoja. Podcastin jaksoissa tartutaan ajankohtaisiin teemoihin ja kiinnostaviin ilmiöihin. Keskustelemassa ovat eri alojen tutkijat. Heitä jututtaa toimittaja Miia Kahila Radio Vaasasta.

Oivalluksia-podcastia voit kuunnella:

Tietolaatikko