Nyyti vinkkaa 4/2023

Image
Huhtikuu tuo tullessaan vuotuisen Opiskelijoiden mielenterveyspäivän kampanjoineen. Tänä keväänä päivää vietetään keskiviikkona 19.4.2023 ja päivään liittyvä kampanja kestää koko viikon 16. Tämän vuoden kampanjateema on kohtuus.

Opiskelijoiden mielenterveyspäivänä sekä päivään liittyvässä kampanjassa nostetaan esiin opiskelijoiden mielenterveystilannetta ja kannustetaan kaikkia toimimaan opiskelijoiden mielenterveyden edistämiseksi.

Kampanja on tarkoitettu kaikille korkeakouluissa ja toisella asteella opiskeleville, heidän parissaan toimiville ammattilaisille sekä muille aihepiiristä kiinnostuneille. Kampanja on siis aivan kaikille!

Voit lähteä mukaan kampanjaan järjestämällä teemaan liittyvän tapahtuman, tekemällä omannäköistäsi someviestintää tai toteuttamalla jonkin pienimuotoisen mielenterveyttä edistävän teon omassa tai opiskeluyhteisön arjessa. Vinkkejä osallistumiseen löydät verkkosivuiltamme. (linkki avautuu uuteen ikkunaan)

Vuoden 2023 Opiskelijoiden mielenterveyspäivän materiaalit on tuotettu yhteistyössä Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja Savonia ammattikorkeakoulun Design Centerin kanssa. Kampanja on siis visuaalista ilmettä myöten tuotettu opiskelijoita opiskelijoille. Löydät kampanjamateriaalin verkkosivuiltamme. (linkki avautuu uuteen ikkunaan)

Lähde mukaan kampanjoimaan opiskelijoiden mielenterveyden puolesta! #KohtuusEi OoKirosana

Tässä uutiskirjeessämme kerromme myös muista huhtikuun ja tulevan kevään tapahtumistamme. Jatka siis tämän uutiskirjeen lukemista, niin tiedät, mitä on tulossa.

Ajankohtaisimmat tiedot toiminnastamme löydät Nyytin sivuilta Instagramista, Facebookista, LinkedInistä ja Linktr.ee:stä, kuten myös Twitterissä ja Tuudosta sekä tietenkin verkkosivuiltamme. (Linkit avautuvat uuteen ikkunaan).

Keskusteluapua

Nyytin Chat

Nyytin Chateissä pääset käsittelemään asioita ja jakamaan kokemuksia muiden opiskelijoiden kanssa. Vertaistuki opiskelijoilta opiskelijoille on joka chatissä tärkein tavoitteemme! Ryhmämuotoisessa chatissä jutellaan anonyymisti.

Nyytin Chat on tarkoitettu täysi-ikäisille opiskelijoille. Chatissä noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Pääset mukaan chatteihin ilman ennakkoilmoittautumista.

Tule rohkeasti mukaan, ole huoleti oikeinkirjoituksesta tai kirjoituksen sujuvuudesta - tärkeintä on, että olet mukana!

Huhtikuun chatit

Huhtikuun chateissä pohditaan opiskelija-arkea ja mietitään, miten siitä saisi kohtuullisempaa. Lisäksi jaetaan yhdessä kokemuksia opiskelijoiden bilekulttuurista sekä sen vaikutuksista arkeen, kuten myös siitä, miten päästä mukaan bileisiin oli suhde päihteisiin sitten millainen tahansa.

Tsekkaa alta huhtikuun teemat ja merkkaa mielenkiintoiset keskustelunaiheet valmiiksi kalenteriisi! Klikkaamalla chatin otsikkoa näet chatin tarkemman kuvauksen (linkit avautuvat uuteen ikkunaan). Tule mukaan keskustelemaan!

Lisätietoja chateistä verkkosivuiltamme.

Ajankohdat ja aiheet

Chatit järjestetään aina torstaisin klo 18-20.

Yksinäisyys mielessä -yksilöchat apunasi keskiviikkoisin klo 14-16

Tervetuloa yksilöchattiin, jossa pysähdytään erityisesti yksinäisyyteen liittyvien kysymysten äärelle. Chatissä pääset pohtimaan yhdessä asiantuntijan kanssa erilaisia tarjolla olevia tukimuotoja, joista voisit omassa tilanteessasi hyötyä.

Sinulla ei tarvitse olla mitään valmiita ajatuksia tai vastauksia: voit tulla chattiin juuri omana itsenäsi ilman ennakkovalmistautumista. Tärkeää on, että jokaiselle löytyy apua ja tukea, joka sopii omaan tilanteeseen mahdollisimman hyvin.

Chat on anonyymi ja luottamuksellinen. Chattiin ovat tervetulleita kaikki korkeakouluopiskelijat, jotka kokevat yksinäisyyttä ja haluavat löytää itselle sopivimman tukimuodon yksinäisyyden lievittämiseksi.

Chat on avoinna 1.3. – 30.4.2023 aina keskiviikkoisin klo 14-16. Liittymään pääset Yksinäisyystyö korkeakouluissa -hankkeen sivuilta. (linkki avautuu uuteen ikkunaan).

Tervetuloa juttelemaan!

Koulutuksia

Elämän paras aika? Yksinäisen korkeakoulussa -webinaari 25.4.2023

Omaatko kokemuksia yksinäisyydestä? Mietitkö mitä tehdä?

Tule kuulolle näitä aiheita käsittelevään Elämän paras aika? Yksinäisenä korkeakoulussa -webinaariimme 25.4.2023 klo 16.00 – 17.30

Webinaarissa puhutaan niin monelle opiskelijalle tutusta asiasta: yksinäisyyden kokemuksista ja siitä, millaisia vaikutuksia yksinäisyyden kokemuksilla voikaan olla opiskeluarkeen. Webinaarissa syvennetään ymmärrystä yksinäisyydestä ja myös niistä keinoista, joilla tilanteeseen voi vaikuttaa. Aihetta käsitellään myös erilaisten konkreettisten harjoitteiden avulla. Harjoitteiden tekeminen on vapaaehtoista, voit myös tulla vain kuulolle.

Webinaari on maksuton. Tutustu webinaarin ohjelmaan ja tilaan osallistumislinkki täältä. (Linkki avautuu uuteen ikkunaan.)