Nyyti vinkkaa 12/2022

Nyyti vinkkaa - Nyyti News

Joulukuu on saanut nimensä muinaisruotsinkielen sanasta, jota vastaa nykyruotsin jul, joulu. Joulukuuta kutsuttiin aiemmin talvikuuksi, joka on ajankohtana alkavan talven vuoksi myös luonnollinen nimitys. Joulukuun tärkein asia monille nykyisin on se, että silloin on joulu.

Jouluun liittyy usein oletus yhdessä olemisesta, turvallisuudesta ja ilosta. Perinteiset käsitykset joulun viettämisestä voivat herättää monenlaisia tunteita. Joulu voi tuoda tullessaan myös ahdistuksen tai tuntua yksinäiseltä ja surulliselta.

Nyytin joulukuussa syvennytään pohtimaan ihmissuhteita, vuorovaikutustaitoja sekä identiteettiin liittyviä teemoja. Kuukauden viimeisessä chatissä mietitään, mitä tehdä, kun joulu ahdistaa. Muistathan, että myös joulunaikaan opiskelijoille on tarjolla tukea yksinäisyyteen.

Jatka ihmeessä tämän uutiskirjeen lukemista, niin saat lisätietoja edellä mainituista asioista sekä muusta Nyytin toiminnasta.

Ajankohtaisimmat tiedot toiminnastamme löydät Nyytin sivuilta Instagramista, Facebookista, LinkedInistä ja Linktr.ee:stä, kuten myös Twitterissä ja Tuudosta sekä tietenkin verkkosivuiltamme.

Nyytin Chat

Joulukuussa syvennytään pohtimaan ihmissuhteita, vuorovaikutustaitoja sekä identiteettiin liittyviä teemoja. Vuoden viimeisessä chatissä pohditaan myös ajankohtaisia jouluun liittyviä tuntemuksia!

Nyytin Chat jää joulutauolle 16.12.2022 alkaen. Palaamme chattäilyn pariin taas torstaina 12.1.2023 tuttuun tapaan klo 18-20. Ensi vuoden chattien teemat ovat juuri valmistumassa ja ne päivittyvät pian chat-sivullemme!

Klikkaamalla alta chatin nimeä saat lisätietoa ko. chatistä. (Linkit avautuvat uuteen ikkunaan). Tule mukaan keskustelemaan!

Ajankohdat ja aiheet

Tukea yksinäisyyteen on saatavilla myös joulunaikaan

Yksinäisyystyö korkeakouluissa -hanke tarjoaa opiskelijoille kahdenkeskistä keskustelutukea ammattilaisen kanssa ympäri vuoden, myös joulunaikaan, ja avun piiriin pääsee jo pian ensimmäisestä yhteydenotosta.

Myös ilmoittautuminen tammikuun Yksinäisyys mielessä -vertaisryhmiin on parhaillaan käynnissä.

Vertaisryhmiä miehille tammikuussa 2023

MiehenTila-vertaisryhmät on tarkoitettu korkeakouluissa opiskeleville 18–29-vuotiaille miehille, jotka ovat halukkaita jakamaan kokemuksiaan jaksamisesta sekä vahvistamaan omaa mielenhyvinvointiaan.

Olet tervetullut ryhmään omana itsenäsi elämäntilanteesta riippumatta. Ryhmään osallistuminen ei edellytä diagnoosia, lähetettä, traumaa tai kriisiä – halu keskustella riittää.

Ryhmien vaikuttavuus perustuu luottamukseen ja vertaisuuden kokemukseen, jotka edellyttävät ryhmään osallistujilta aikaa ja sitoutumista koko ryhmäprosessin ajaksi. Sitoutuminen tarkoittaa osallistumista kaikille ryhmäkerroille, joita ryhmästä riippuen voidaan pitää 8–10 kertaa. Ryhmät kokoontuvat lähtökohtaisesti kerran viikossa, ennakkoon sovitun aikataulun mukaisesti.

Uudet ryhmät alkavat viikolla 3/23.

Lisätietoa hankkeesta ja ryhmistä löydät osoitteesta www.miehentila.fi

Vastaa vertaisryhmiä koskevaan kyselyyn

MiehenTila-hankkeessa vertaisryhmät ovat pyörineet koko syksyn. Olemme saaneet niistä paljon hyvää palautetta.

Tarvitsisimme kuitenkin vielä juuri sinua ja sinun mielipidettäsi tekemään ryhmästä entistäkin parempia. Vastaa lyhyeen kyselyyn ryhmän sisällöistä ja käytännönjärjestelyistä. Kyselyyn vastaaminen vie aikaan, kuin muutaman minuutin. Kiitos!

Webinaarit

Maailmanlopun skenaarioista toivon rakentamiseen -webinaarisarja loppuhuipennus 8.12.2022

Maailmanlopun skenaarioista toivon rakentamiseen -webinaarisarjamme huipentuu 8.12.2022 klo 13-16.

Webinaarissa kuullaan mm. uutta tietoa ympäristökriisin ja ympäristötunteiden kohtaamisen prosessista sekä omakohtaista tarinaa siitä, miten maailmanpelastaja törmää rajoihinsa. Ympäristöahdistuksen mieli -hankkeen hanketiimiläiset kertovat ja pohtivat, miten heidän matkansa varrella oppimaansa voi hyödyntää ylläpitämään aktiivista toivoa ja toimintakykyisyyttä kriisien keskellä myös jatkossa.

Puhujina webinaarissa ympäristötunteiden tutkija, dosentti Panu Pihkala, Finlandia-palkittu kirjailija Anni Kytömäki ja europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen. Webinaari on avoin kaikille kiinnostuneille eikä edellytä aiempaa osallistumista.

Lisätietoa ja ilmoittautuminen täältä. Saat sähköpostiisi vahvistusviestin ja Zoom-linkin webinaariin.

Webinaaritallenne: Vanhempainilta korkeakouluopiskelijoiden läheisille 15.11.2022

Ensimmäinen Nyytin järjestämä vanhempainilta keräsi kiitosta ja jatkoa toivottiin.

Järjestimme ensimmäisen korkeakouluopiskelijoiden läheisille järjestetyn vanhempainillan 15.11.2022. Palautteissa osallistujat kehuivat illan esityksiä monipuolisiksi. Kiitosta annettiin siitä, että tällaisen vanhempainillan merkitys on ymmärretty. Illan aikana opiskelijoiden läheiset saivat tärkeää tietoa ennaltaehkäisevässäkin mielessä. Vanhempainiltoja toivottiin järjestettävän jatkossakin!

Jos et päässyt osallistumaan vanhempainiltaan, on tallenne katsottavissa YouTube-kanavaltamme 9.12.2022 saakka. Tallennetta ei ole tekstitetty.