Matalan kynnyksen ohjausta maahanmuuttajille – palvelu soveltuu hyvin myös ukrainalaisille

Kaksi henkilöä istuu pöydän ääressä, Toinen selaa kirjaa. Vain kädet näkyvät.
Vaasan yliopisto tarjoaa Supporting Immigrants in Higher Education in Finland (SIMHE) -ohjauspalveluja maahanmuuttajille. Ohjauksesta saa tukea osaamisen tunnistamisen käytänteisiin, neuvontaa korkeakouluopinnoista ja uraohjausta. SIMHE-ohjaus on tarkoitettu korkeakouluopintoja jo suorittaneille tai niitä pohtiville. Palvelut ovat maksuttomia ja avoimia kaikille ja soveltuvat hyvin myös Suomeen sotaa paenneille ukrainalaisille.

Opetus- ja kulttuuriministeriön tukema SIMHE-toiminta edistää maahanmuuttajien korkeakoulutusta Suomessa ja se parantaa mahdollisuuksia päästä opiskelemaan korkeakouluun tai pätevöityä omalle alalle. Tavoitteena on nopeuttaa kotoutumista ja helpottaa pääsyä työelämään osaamista vastaavaan asemaan.

– Tarkoituksena on varmistaa, että Suomeen saapuvien korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien aiemmat opinnot ja tutkinnot tunnistettaisiin ja tunnustettaisiin kansallisten käytäntöjen mukaisesti mahdollisimman nopeasti, jotta henkilöt löytävät oikeille koulutus- ja urapoluille, kertoo Vaasan yliopiston vararehtori Minna Martikainen.

Vaasan yliopisto on ollut yksi SIMHE-korkeakouluista vuodesta 2021. Toimintaa toteutetaan monipuolisella yhteistyöllä alueellisten, kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa.

– Vaasan alueella ohjausta toteutetaan yhdessä alueellisen JONET-korkeakouluverkoston ja esimerkiksi TE-toimiston, ELY-keskuksen ja Vaasan kaupungin sekä muiden yhteistyötahojen kanssa. Toimiva yhteistyöverkosto takaa sen, että SIMHE-ohjauksessa voidaan ohjata laajasti eri alojen opintojen ja osaamista tukevien palvelujen, kuten esimerkiksi kielikurssien ja työelämävalmennuksien pariin. Toiminta palvelee näin ollen koko aluetta, kertoo Vaasan yliopiston SIMHE-projektipäällikkö Sanna Valkosalo.

Kevään SIMHE-ohjausten perusteella nousseiden tarpeiden mukaan Vaasan yliopistossa pilotoidaan räätälöityjä kielikoulutuksia ensi syksynä yhdessä muiden alueellisten toimijoiden kanssa.

Vaasan yliopistossa tapaamisen SIMHE-keskusteluun voi sopia joko ajanvarauksella tai tulla drop-in-keskusteluun ilman ajanvarausta tiistaisin klo 13–15 tai keskiviikkoisin klo 9–11.

Lisätietoja:

Vararehtori Minna Martikainen, puh. +358 29 449 8611, minna.martikainen@uwasa.fi
Projektipäällikkö Sanna Valkosalo, puh. +358 50 476 4374, sanna.valkosalo@uwasa.fi

Lue lisää SIMHE-palveluista