”Koulutus on edelleen parhaita sijoituksia tulevaisuuteen” – yhteishaku korkeakouluihin alkaa tänään

Image
Kevään toisessa yhteishaussa voi hakea Vaasan yliopiston 5 kandidaattiohjelmaan ja 12 suomenkieliseen maisteriohjelmaan. Aloituspaikkoja on tarjolla yhteensä noin 820 uudelle opiskelijalle.

Vaasan yliopisto haluaa tarjota opiskelijoille ikimuistoisen matkan opintojen parissa sekä hyvät valmiudet työelämään. Jokaiselle opiskelijalle on nimetty henkilökohtainen omaohjaaja, joka on apuna ja tukena opintojen eri vaiheissa.

- Maailman muuttuessa koko ajan mutkikkaammaksi ja isojen ongelmien etsiessä edelleen ratkaisua, koulutus on edelleen parhaita sijoituksia tulevaisuuteen. Koulutus avaa työkalupakin, josta löytyy työkaluja niin omien unelmien toteuttamiseen kuin edellä mainittujen suurten ongelmien ratkaisuun, sanoo Vaasan yliopiston uusi opetuksesta vastaava vararehtori Jyrki Vuorinen.

Uutuutena tekniikan suoraväylä diplomi-insinööriopintoihin

Kandidaattiohjelmiin valitut opiskelijat saavat automaattisen oikeuden jatkaa opintojaan maisterin tai diplomi-insinöörin tutkintoon. Opiskelija voi myös hakeutua kandidaatin tutkinnon jälkeen englanninkielisiin maisteriohjelmiin ja suuntautua kansainväliselle uralle.

Jos taustalla on jo aiempi soveltuva korkeakoulututkinto, niin yhteishaussa voi hakea suoraan kaksi vuotisiin maisteriopintoihin.

Vaasan yliopistossa kehitetään myös uusia hakuväyliä koulutusohjelmiin. Uusi avaus tämän kevään haussa on diplomi-insinöörikoulutuksen suoraväylä, joka toteutetaan yhteistyössä Vaasan, Seinäjoen, Satakunnan ammattikorkeakoulujen sekä Centria-ammattikorkeakoulun kanssa.

Jos hakija on jossain näissä amk-tutkinnoissa suorittanut Vaasan yliopiston mukaiset Suoraväylä-opinnot riittävällä opintomenestyksellä, niin hän on oikeutettu hakemaan suoraan Vaasan yliopistoon DI-opintojen suoraväylässä. Näin hakija saa suoritettua DI-tutkintoon kuuluvia opintojaksoja jo ammattikorkeakoulun aikana, ja osa suoraväyläkursseista voidaan sisällyttää myös insinöörin tutkintoon.

Yhteishaku on käynnissä maaliskuun loppuun

Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku alkoi tänään ja jatkuu 30. maaliskuuta kello 15 saakka.

Vaasan yliopistosta opiskelupaikkaa voi hakea kauppatieteiden, tekniikan, tuotantotalouden ja tietojärjestelmätieteen, hallintotieteiden sekä viestintätieteiden suomenkielisissä kandidaatti- ja maisteriohjelmissa. Koulutuksiin haetaan Opintopolku-palvelun kautta.

Opiskelijat valitaan todistusten tai valintakokeiden perusteella, ja kandidaattiohjelmien valintakokeet järjestetään touko-kesäkuussa lähikokeina. Maisteriohjelmien valinnat perustuvat hakijoiden aikaisempiin korkeakoulututkintoihin tai -opintoihin. Yhteishaun kanssa samaan aikaan on käynnissä kaikkien yliopistojen yhteinen avoimen väylän haku.