Korkeakouluopiskelija: Maksa terveydenhoitomaksu Kelalle

Kelan logo
Korkeakouluopiskelijan täytyy maksaa terveydenhoitomaksu Kelalle lukukausittain eli syys- ja kevätlukukaudelta. Maksuvelvollisia ovat läsnä olevaksi ilmoittautuneet korkeakoulututkintoa suorittavat opiskelijat. Opiskeluterveydenhuoltoon oikeutetut opiskelijat voivat käyttää Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) tarjoamia opiskeluterveydenhuollon palveluja Suomessa.

Terveydenhoitomaksu täytyy maksaa oma-aloitteisesti

Korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu on 36,80 euroa lukukaudessa vuonna 2023. Se maksetaan Kelalle lukukausittain eli 2 kertaa vuodessa. Sinulle ei lähetetä laskua, vaan maksu täytyy maksaa oma-aloitteisesti.

Terveydenhoitomaksun eräpäivä määräytyy sen mukaan, milloin ilmoittaudut läsnä olevaksi:

• Syyslukukauden eräpäivä on 30.9., jos olet siihen mennessä ilmoittautunut läsnä olevaksi. Jos ilmoittaudut syyslukukaudelle 1.10. tai sen jälkeen, eräpäivä on 31.12.
  • Kevätlukukauden eräpäivä on 31.1., jos olet siihen mennessä ilmoittautunut läsnä olevaksi. Jos ilmoittaudut kevätlukukaudelle 1.2. tai sen jälkeen, eräpäivä on 31.7.

Maksun voit maksaa OmaKelassa. Huomioi, että et voi maksaa syyslukukauden 2023 ja kevätlukukauden 2024 maksuja samaan aikaan, koska vuoden 2024 maksun määrä ei ole vielä tiedossa.

Lue lisätietoa terveydenhoitomaksusta Kelan verkkosivuilta.

Toimi näin, jos lähdet Suomesta ulkomaille vaihto-opiskelijaksi

Jos suoritat korkeakoulututkintoa suomalaiseen korkeakouluun, olet ilmoittautunut läsnä olevaksi ja lähdet vaihto-opiskeluun ulkomaille, sinun täytyy maksaa terveydenhoitomaksu opiskelijavaihdon ajalta. Jos käyt opiskelijavaihdon aikana Suomessa, voit käyttää YTHS:n palveluita.