Kansainväliset asiantuntijat neuvovat yliopiston muutoksessa – tapasivat henkilökuntaa ja ...

Vaasan yliopiston neuvoa-antava kansainvälinen asiantuntijaryhmä, Scientific Board, kokousti tänään yliopistolla. Asiantuntijaryhmän tehtävänä on ottaa kantaa yliopiston strategiaehdotuksiin, yliopiston rakenteeseen ja siihen, mihin tutkimusta kannattaisi suunnata. Asiantuntijaryhmän jäsenet esittäytyivät Wolff-audiotoriossa henkilökunnalle ja opiskelijoille. He kertoivat lisää tehtävänannostaan ja kävivät avointa keskustelua yleisön kanssa.
Henkilökunta ja opiskelijat keskustelivat Scientific Boardin jäsenten kanssa. Paikalla Wolff-auditoriossa olivat professorit Tomas Kåberger, Christoph Böhringer ja Marja Makarow.

–  Me olemme neuvonantajia. Otamme kantaa ja kommentoimme, mutta päätösvaltaa meillä ei ole. Olemme yliopiston nöyriä palvelijoita, kuvaili asiantuntijaryhmän jäsen, professori Tomas Kåberger ruotsalaisesta Chalmersin teknillisestä korkeakoulusta.

Hän piti hyvänä vararehtori Jukka Vesalaisen esittämää ajatusta siitä, että nykyistä, pienelle yliopistolle moniportaista hallintomallia mahdollisesti kevennettäisiin. Kåberger on teollisen energiapolitiikan professori ja toiminut aiemmin Ruotsin energiaviranomaisen pääjohtajana.

Marja Makarow, Biokeskus Suomen johtaja ja entinen Suomen Akatemian tutkimuksen ylijohtaja. Hän suunnitteli Suomen Akatemiassa muun muassa rahoitusmallin yliopistojen profiloitumisen vahvistamiseksi ja oli vastuussa Akatemian huippuyksikköohjelman uudistamisesta.

– Profilointi on tärkeää, koska Suomessa on vain 5,5 miljoonaa asukasta ja 14 yliopistoa. Se on korkea määrä pienelle maalle, paitsi jos yliopistot ovat toisiaan täydentäviä ja niillä on synergiaa keskenään – unohtamatta toki tervettä kilpailua.

Vaasan yliopisto on tehnyt päätöksen kielten koulutuksen ja tutkimuksen siirtämisestä Jyväskylään. Makarowin mukaan päätös on erittäin merkittävä ja juuri sellainen, mihin opetusministeriö yliopistoja kannustaa.

Professori Christoph Böhringer on talouspolitiikan professori ja energiatalouden asiantuntija. Hän on Saksan liittohallitusta neuvovan Tutkimuksen ja innovaatioasioiden asiantuntijaneuvoston (EFI) jäsen.

– Yleensä yliopistojen varat ovat 99 prosenttisesti sidotut.  Vaasan yliopistolla on nyt kielten koulutuksen siirron ansiosta taloudellisia mahdollisuuksia muutokseen. Nyt on hyvin tärkeä miettiä, mitä varoilla tehdään, sanoo Böhringer.

Kansainvälisen asiantuntijaryhmän neljäs jäsen, professori Ulrich Hommel on rahoituksen professori EBS kauppakorkeakoulussa Saksan Wiesbadenissa. Hän toimii kansainvälisiä, kauppatieteellisen alan EPAS-laatuakkreditointeja toteuttavan European Foundation for Management Developmentin (EFMD) laatupalveluista vastaavana johtajana. Hommel ei tällä kertaa päässyt paikalle, mutta rehtori Jari Kuusiston mukaan hänet kutsutaan neuvonpitoon erikseen.

**

Lisää yliopiston strategiaan liittyvää keskustelua ja johdon ajatuksia löydät yliopiston Johtoajatus-blogista. Käy kommentoimassa blogeja ja jätä oma jälkesi strategiakeskusteluun.