Kampusalueen geoenergian tutkimushanke ainutlaatuinen koko maailmassa

Vaasan yliopiston hallitus on hyväksynyt viime vuoden varainhankinnalla saadun pääoman tuottojen kohdentamisen tuleville vuosille. Nelivuotisen rahoituksen saa geoenergiahanke uuden laboratorion käynnistämiseen sekä maaenergiamahdollisuuksien tutkimiseen ja käyttöönottoon yliopistokampuksella. Vaasan Energiainstituutin (VEI) suunnitelma on ainutlaatuinen koko maailmassa.

– Palosaaren kampusalue soveltuu erityisen hyvin geoenergian tutkimukseen, koska pienellä alueella voidaan tutkia sekä maalämpöä, vesistöenergiaa, sedimentin energiaa, kalliolämpöä että asfalttilämpöä, tutkimusjohtaja Erkki Hiltunen teknillisestä tiedekunnasta kertoo.

– Geoenergiahanke luo poikkeuksellisen monipuolisen tutkimus- ja tuotekehityskeskuksen sekä ainutkertaisen ympäristön aihealueen koulutukselle. Hankkeella on myös kaikki edellytykset osoittaa, että geoenergiaratkaisut ovat kannattavia, tehokkaita ja toimivia.

Hanketta suunnitellaan usean eri toimijan kanssa yhteistyössä. Mukana infrastruktuurin sekä rahoituksen suunnittelussa ovat mm. ammattikorkeakoulu Novia, Merinova, VASEK, Geo-Pipe GP Oy ja Värmex Ab sekä Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan liitot. Hiltunen toivoo rahoitusta heltiävän teollisuuden kanssa tehtäviin tutkimushankkeisiin myös Tekesiltä.

– Useat tahot ovat olleet hankkeesta kiinnostuneita. Yhteistyökumppanit lähtevät todennäköisemmin mukaan, kun hankkeella on omaakin rahoitusta.

Projektitutkija Antti Savola on ollut mukana hankkeen esisuunnitteluvaiheessa.

– Suunniteltu alue on ainutlaatuinen koko maailmassa. Tässä laajuudessa ja tällä kokoonpanolla ei tietääksemme geoenergiaa tutkita missään muualla.

Urbaania geoenergiaa asfaltin alta

Seuraavaksi tehdään varsinainen laite- ja putkistosuunnitelma, jonka mukaan infrastruktuuri rakennetaan. Ensimmäisenä tutkimuskohteena on asfalttilämmön tutkiminen eri syvyyksistä.

– Olemme kiinnostuneita siitä, mihin asfaltin tai rakennuksen alaisiin kerroksiin lämpö varastoituu ja miten maaperä käyttäytyy, Hiltunen kertoo.

Geoenergiaa on perinteisesti käytetty omakotitalojen lämmittämiseen. Ruotsissa ja Norjassa maalämpöä käytetään myös suuriin kohteisiin. Esimerkiksi Åhusin sairaala Norjassa on yksi Euroopan suurimmista rakennuskomplekseista, joissa geoenergiaa käytetään. Paitsi lämmitykseen, geoenergiaa käytetään myös viilennyksen tuottamiseen. Etenkin suurissa kohteissa tarvitaan usein samanaikaisesti sekä lämmitystä että viilennystä.

Geoenergiahanke on osa teknillisen tiedekunnan isomman kokonaisuuden EnergyLab -hanketta, jossa tutkitaan muun muassa biopolttoaineita, biopolttoaineisiin liittyvää moottoriteknologiaa ja tuulienergiaa.