Kaipaatko tukea työnhakuun? Ota yhteyttä uraohjaajaan!

Image
Miten löytää oman alan harjoittelupaikkaa Suomesta tai ulkomailta? Millainen työtehtävä sopisi sinulle parhaiten? Miten erottua työnhaussa? Urapalvelut on apunasi, kun mietit työelämään liittyviä kysymyksiä.

Varaa aika henkilökohtaiseen ohjaukseen

Voit saada urapohdintoihin ja työnhakuun henkilökohtaista tukea. Ura-asioissa sinua auttavat Sunna Vainiomaa, Nina Nässlin ja Torbjörn Strand (kansainväliset opiskelijat). Voit varata heille ajan joko uraohjaukseen tai työnhaun ohjaukseen Moodlessa. Ohjaus kestää noin 45 minuuttia kerrallaan.

Uraohjaukseen kannattaa hakeutua, jos omat urasuunnitelmasi kaipaavat selkeyttämistä. Uraohjauksessa pohditaan ammatillista osaamistasi ja vahvuuksiasi. Kun olet varannut ajan uraohjaukseen, käy tekemässä kudin-kysely, jossa arvioit omia uravalmiuksiasi. Kyselyyn kirjaudutaan yliopiston tunnuksilla. Ota tulokset mukaan ohjaustapaamiseen tai lähetä ne ohjaajalle sähköpostilla etukäteen. Ne pohjustavat ohjauskeskustelua.

Työnhaun ohjaukseen kannattaa tulla silloin, kun tavoitteenasi on saada harjoittelu- tai työpaikka. Ohjauksessa saat tukea esimerkiksi siihen, mistä löydät sinulle sopivia harjoittelupaikkoja, miten haet harjoittelupaikkaa tai valmistaudut työhaastatteluun. Kun olet varannut ajan työnhaun ohjaukseen, voit lähettää työhakemuksesi ja CV:si sähköpostitse ohjaajalle, jotta hän voi antaa sinulle niistä palautetta.

Kattavasti tietoa verkossa

Urasuunnittelusta ja työharjoittelusta löydät kattavasti tietoa urapalvelujen sivuilta. Vaasan yliopiston opiskelijoille sopivia työpaikkoja, harjoittelupaikkoja sekä opinnäytetyöpaikkoja kannattaa seurata muun muassa Valojobs-portaalista. Kansainvälisestä harjoittelusta kiinnostuneelle sopivia paikkoja voi löytää esimerkiksi EUNICE-harjoitteluportaalista. Urapalvelujen sivuilla on lisää linkkejä portaaleihin ja tietolähteisiin.

Muista myös urapalvelujen opintotarjonta. Jos harkitset yrittäjyyttä, tänä keväänä ehdit vielä mukaan itsensä työllistämisen opintojaksolle, josta saat vinkkejä muun muassa oman yrityksen perustamiseen.

Urapalvelujen asiantuntijat tavoitat sähköpostitse osoitteesta: urapalvelut@uwasa.fi