Vaasan yliopisto ylsi arvostetussa THE-rankingissa maailman 500 parhaan yliopiston joukkoon

THE ranking
Vaasan yliopistolle aukesi ensimmäistä kertaa tie maailman 500 parhaan yliopiston joukkoon vuoden 2022 THE-rankingissä. Times Higher Education (THE) on yksi arvostetuimmista kansainvälisistä yliopistojen rankingeistä.
– Tämä on meille tärkeä avaus kansainvälisen asemamme vahvistamisessa, rehtori Jari Kuusisto painottaa.

THE-rankingissä arvioidaan yliopistoja viidellä osa-alueella, jotka ovat tutkimus, viittaukset, opetus, kansainvälisyys ja yritysyhteistyön rahoitus. Ranking-listaukset laaditaan kaikkiaan 13 indikaattorin perusteella. Vaasan yliopiston sijoitus on 401–500 rankingissä arvioitujen 1662 yliopiston joukossa.

Vaasan yliopiston vahvuuksia ovat henkilöstön tieteellisten julkaisujen määrä, viittaukset tieteellisiin artikkeleihin eli julkaisujen vaikuttavuus sekä kansainväliset yhteisjulkaisut.

– Olemme hyvin ylpeitä siitä, että olemme päässeet tähän maailman arvostetuimpien yliopistojen joukkoon. Tämä antaa meille hyvän pohjan kansainvälistymisen seuraaville askeleille. Uskomme, että kilpailu tulee kiristymään entisestään kansainvälisistä opiskelijoista. Raportti antaa meille tärkeää tietoa siitä, mitkä ovat vahvuuksiamme ja missä meillä on vielä kehitettävää, rehtori Kuusisto kuvailee.

Keskeisimmiksi kehityskohteiksi nousivat muun muassa kansainvälisten opiskelijoiden määrä sekä ulkoisen rahoituksen lisääminen.

THE-rankingin listalle sijoittui 1662 yliopistoa. Listauksessa oli mukana kymmenen suomalaista korkeakoulua. Kansallisessa vertailussa Vaasan yliopiston sijoitus on 8.

Lisätietoja:
Rehtori Jari Kuusisto, p. 029 449 8291
Kansainvälisistä suhteista vastaava vararehtori Martin Meyer, p. 029 449 8629

THE:n julkaisema lista on luettavissa kokonaisuudessaan https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2022/world-ranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats