Tomi J. Kallio Vaasan yliopiston liiketoiminnan kehittämisen professoriksi Kokkolaan

Tomi J. Kallio
Kauppatieteiden ja hallintotieteiden tohtori Tomi J. Kallio on nimitetty Vaasan yliopiston liiketaloustieteen, erityisesti liiketoiminnan kehittämisen professoriksi. Kyseessä on määräaikainen, tutkimuspainotteinen tehtävä, joka sijoittuu Kokkolan yliopistokeskus Chydeniukseen. Kallio aloittaa professorina elokuun alussa.

Kalliota kiehtoo liiketoiminnan kehittämisessä etenkin organisaatioiden kehittäminen – oli sitten kyse yksityisistä yrityksistä tai julkisorganisaatioista, kuten sairaaloista tai vaikka korkeakouluista.

– Minua kiinnostaa, kuinka organisaatioiden prosesseista saadaan tehokkaampia, sujuvampia ja inhimillisesti miellyttävimpiä. Miten ihmiset saadaan viihtymään organisaatiossa? Tämä on tärkeää, koska ihmiset, jotka viihtyvät organisaatioissa, tuottavat myös hyvää tulosta, sanoo Kallio.

Hän on tutkinut erityisesti tästä näkökulmasta etenkin asiantuntijatyötä. Asiantuntijaorganisaatioissa ihmiset sitoutuvat tyypillisesti omaan ammattiinsa enemmän kuin omaan työnantajaansa. Asiantuntijoista on kova kilpailu, joten Kallion mukaan yritysten on hyvin tärkeä ymmärtää, miten rakennetaan organisaatioita, joissa ihmiset haluavat olla ja työskennellä.

–  Kilpailu osaajista ei ole vain alueellista tai edes kansallista, vaan kansainvälistä. Lisäksi digitalisaatio on muuttamassa käsityksiämme organisaatiosta valtavan paljon. Organisaatiot eivät ole enää pelkästään fyysisiä, ajassa ja paikassa olevia kokonaisuuksia. Lääkärifirman radiologit saattavat olla Intiassa tai McDonaldsin autokaistalla tilaus käsitelläänkin Mumbaissa.

"Yliopistokeskuksilla on vahva alueellinen tehtävä"

Tutkijana Tomi J. Kallio on erittäin laaja-alainen. Hänellä on kaksi tohtoritutkintoa ja todettu professorin pätevyys viidellä eri alalla: liiketaloustieteessä johtamisessa, hallintotieteissä, julkisjohtamisessa, korkeakouluhallinnossa ja terveyshallintotieteessä.

Vaasan yliopistoon ja Kokkolaan Kallio tulee Porin yliopistokeskuksesta, jossa hän työskennellyt pitkään Turun yliopiston johtamisen ja organisoinnin professorina. Välillä hän on myös toiminut professorina Linné-yliopistossa Kalmarissa. Vaasan yliopiston Kokkolan professuuri on tutkimus- ja kehityspainotteinen. Tämä kiinnosti Kalliota, sillä Porissa aika on mennyt pitkälti opettamiseen ja hallintotyöhön.

– Yliopistokeskuksilla on vahva alueellinen tehtävä. Tieteellisen perustutkimuksen lisäksi aion tehdä soveltavaa tutkimusta alueen yritysten kanssa. Odotankin tapaavani alueen toimijoita. Haluan rakentaa heidän kanssaan tutkimushankkeita ja etsiä toimintatapoja, jotka olisivat kiinnostavia alueen yritysten ja organisaatioiden näkökulmasta. Mielelläni otan ideoita hankkeista vastaan.

Kallio kertoo myös etsivänsä Kokkolasta toista asuntoa itselleen.

– Koen, että varsinkin professorin on tärkeä olla myös fyysisesti paikalla. Sillä on positiivinen vaikutus työyhteisöön. Vaikka korona-aikana etätyö on tehnyt kvanttihypyn, niin se ei korvaa kasvokkaista viestintää.

Professuuri tukee Keski-Pohjanmaan alueen yritysten kasvua

Liiketoiminnan kehittämisen professuurin tarkoituksena on tukea Keski-Pohjanmaan alueen yritysten kasvua, kansainvälistymistä ja yrittäjyyttä vahvistamalla liiketaloustieteen tutkimusta ja kehittämistoimintaa alueella. Professuuri on Vaasan yliopiston ja Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen yhteinen hanke, joka on saanut rahoitusta Keski-Pohjanmaan elinkeinoelämältä ja julkisyhteisöiltä.

– Liiketaloustieteen tutkimusala tukee alueen elinkeinoelämää ja samalla muita, jo olemassa olevia tutkimusalojamme. Tomi Kalliolla on erittäin vahva kokemus monitieteisistä kokonaisuuksista sekä alueellisesta toiminnasta, mikä tarjoaa loistavat edellytykset tuloksekkaalle toiminnalle sekä tutkimuksessa että sen kautta alueen elinkeinoelämän kehittämisessä, sanoo Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen johtaja Marko Aittola.

Tomi J. Kallio, puh. +358 29 450 4770

Tietolaatikko

• Nimi: Tomi J. Kallio
  • Syntynyt: 1976, Hyvinkää
  • Koulutus: Kauppatieteiden maisteri v. 2000 ja kauppatieteiden tohtori v. 2004 Turun kauppakorkeakoulussa, hallintotieteiden tohtori v. 2015 Tampereen yliopistossa.
  • Ura: Alkoi Turun kauppakorkeakoulussa Turussa vuonna 1999. Professorina Porin yliopistokeskuksessa, Linné-yliopistossa ja uudelleen Porin yliopistokeskuksessa.
  • Perhe: Puoliso laskentatoimen ja rahoituksen professori Kirsi-Mari Kallio, kolme lasta ja kaksi kissaa
  • Harrastukset: Toimii pesäpallovalmentajana ja harrastaa monipuolisesti liikuntaa, etenkin kuntosalia ja lenkkeilyä. On intohimoinen kalastaja, etenkin lohen ja meritaimenen. Kuuntelee 70–80 äänikirjaa vuodessa: tietokirjallisuutta eri aloilla, etenkin historiaa, klassikkoteoksia sekä kevyempää kirjallisuutta aina Ilkka Remekseen saakka.
  • Yllättävää: "Olen saanut jo 17-vuotiaana ajokortin, enkä ole koskaan saanut liikennesakkoja."