TEK lahjoittaa 30 000 euroa yliopistolle

ilmakuva kampuksesta
Ammattijärjestö Tekniikan akateemiset (TEK) osallistuu Vaasan yliopiston varainhankintaan 30 000 eurolla.

– Suomalainen tekniikka tarvitsee puolustajansa, ja me tekniikan osaajat TEKissä haluamme tukea suomalaista tiedettä, tutkimusta ja ylintä opetusta. Yliopistoissa opiskelijat ja henkilöstö ovat olleet jaksamisensa äärirajoilla viimeisen parin vuoden aikana, joten nyt on hyvä hetki antaa tunnustusta tästä työstä. Haastammekin yrityksiä, yhteisöjä ja myös yksilöitä osallistumaan yliopistojen varainhankintaan, sillä tiukassa globaalissa kilpailussa ei pelkästään julkinen raha riitä, kertoo TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen.

TEK on diplomi-insinöörien, arkkitehtien ja vastaavan tekniikan tai luonnontieteen yliopistokoulutuksen saaneiden etu- ja palvelujärjestö. TEKin 125-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestö lahjoittaa yhteensä 1,25 miljoonaa euroa korkeimman opetuksen, tieteen ja tutkimuksen hyväksi.

Vaasan yliopiston vararehtori Minna Martikainen onnittelee 125-vuotiasta TEKiä ja kiittää lahjoituksesta.

– Lahjoitus auttaa yliopistoa kehittämään edelleen tekniikan koulutusta ja tutkimusta. Kehittämistyö on tärkeää, koska tekniikan ala on merkittävässä roolissa suurien globaalien haasteiden ratkaisemisessa, esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjumisessa, sanoo Martikainen.

Vaasan yliopiston varainhankintakampanjan tavoitteena on kerätä 5−7 miljoonaa euroa yksityistä rahoitusta valtion vastinrahaohjelmaan. Jokainen lahjoitettu euro enintään 11 miljoonaan euroon saakka voi tuottaa valtion vastinrahaa jopa 2,5 euroa. Tärkeänä varainhankintakampanjan tavoitteena on myös rakentaa pitkäaikaisia strategisia kumppanuuksia.

Yhteystiedot

Vararehtori Minna Martikainen, p. +358 29 449 8611, minna.martikainen(@)uwasa.fi

Toiminnanjohtaja Jari Jokinen, p. +358 40 091 4839, jari.jokinen(@)tek.fi