In memoriam: Professori Jorma Larimo

Jorma Larimo, kuva Sami Pulkkinen
Vaasan yliopiston kansainvälisen markkinoinnin professori Jorma Larimo kuoli äkilliseen sairauskohtaukseen Vaasassa 3. tammikuuta 2022. Hän oli syntynyt Vaasassa 29. syyskuuta 1954.

Jorma Larimo oli kansainvälisesti tunnettu ja laajasti julkaissut tutkija, jonka tieteelliseen asiantuntemukseen luotettiin ympäri maailmaa. Hän oli aktiivinen useissa kansainvälisissä tieteellisissä organisaatioissa ja verkostoissa sekä alansa johtavien tieteellisten julkaisujen toimituskunnissa. Hän oli myös pidetty kollega, opettaja ja ohjaaja, jota jäävät kaipaamaan työtovereiden lisäksi monet nykyiset ja aiemmat opiskelijat niin Suomesta kuin ulkomailta.

Tutkimuksessaan Jorma syventyi etenkin pienten ja keskisuurten teollisuusyritysten kansainvälistymiseen sekä ulkomaisiin yhteisyrityksiin ja yritysostoihin. Viimeisin suuri tutkimushanke käsitteli ulkomaille tehtyjen investointien purkamista ja yritysjärjestelyjä.

Jorma Larimo väitteli tohtoriksi vuonna 1993 Vaasan yliopistossa, jossa hän toimi neljä vuosikymmentä kestäneen uransa aikana lukuisissa eri tehtävissä. Kansainvälisen markkinoinnin professoriksi hänet nimitettiin vuonna 2001. Hänellä oli dosentin arvot Aalto-yliopistosta ja Turun yliopistosta. Vuosina 2010–2015 hän hoiti osa-aikaista professuuria Tarton yliopistossa Virossa.

Jorma vaikutti merkittävällä tavalla Vaasan yliopiston kansainvälistymiseen sekä oman alansa professorina että yliopiston tutkijakoulutuksen kehittäjänä ja kansainvälisen yliopistoyhteistyön edistäjänä. Hän oli useita vuosia Vaasan yliopiston tutkijakoulun johtaja ja liiketalouden tohtoriohjelman johtaja. Lisäksi hän toimi kansainvälisen liiketoiminnan valtakunnallisen tohtoriohjelman FIGSIBin johtajana. Hän vaikutti useita vuosia Suomen edustajana EIBAn (European International Business Academy) johtoryhmässä.

Hän osallistui yliopiston hallintoon kauppatieteellisen tiedekunnan varadekaanina vuosina 2012–2016 ja vuonna 2017 tiedekunnan dekaanina sekä myöhemmin varadekaanina Markkinoinnin ja viestinnän akateemisessa yksikössä. Lisäksi hän oli yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinointistrategioiden tutkimusryhmän johtaja.

Professorina hän loi laajat kansainväliset verkostot.  Hän järjesti Vaasassa kansainvälisen liiketoiminnan konferensseja, jotka toivat kaupunkiin satoja alan huippututkijoita. Kyse on ollut suurimmasta Pohjoismaissa säännöllisesti järjestettävästä alan tapaamisesta.

Opimme tuntemaan Jorman neljänkymmenen yhteisen työvuoden ajalta ahkerana, määrätietoisena ja luotettavana kollegana. Hänen suhtautumistaan tutkimustyöhön ja tiedeyhteisön toimintaan leimasi intensiivinen omistautuminen.  Organisointikyky, periksiantamattomuus, ajan käytön optimointi ja säännöllisyys olivat Jorman tunnuspiirteitä. Näihin ominaisuuksin saivat luottaa niin väitöskirjojen tekijät kuin kansainväliset kollegat.

Perhe, eli Marjatta, Ilkka, Leena ja Anni, olivat arvokkainta Jorman elämässä. Vapaa-aikana Jorma ja Marjatta löytyivät varmemmin läheiseltä Karperön mökiltä. Se tarjosi hengähdyspaikan ja tärkeän vastapainon työpaineelle. Jorman vapaa-aikaa leimasi myös monipuolinen musiikin kuuntelu ja säännöllinen pallopelien pelaaminen. Lentopallo, sulkapallo ja tennis yhdistivät lukuisia ystävyyssuhteita. ​

Jorman julkaisuilla täytetty työhuone tuntuu nyt surullisen tyhjältä. Kuitenkin Jorman työn tulokset vaikuttavat, ja Jorma elää muistoissamme.

Pirjo ja Martti Laaksonen

Kirjoittajat ovat professori Jorma Larimon pitkäaikaisia työtovereita.