Ennätysmäärä hakijoita Vaasan yliopistoon – erityisesti maisteriohjelmien vetovoima kasvoi

Become an Agent of change.
Vaasan yliopisto menestyi jälleen 31. maaliskuuta päättyneessä korkeakoulujen yhteishaussa. Kandidaattiohjelmiin tuli hakemuksia 6744, mikä on 3,4 % enemmän kuin viime vuonna. Maisteriohjelmien suosio kasvoi entisestään ja hakemuksia tuli 1469, mikä on lähes 50 % enemmän kuin viime vuonna.

– Yliopistomme panostaa vahvasti koulutuksen ja tutkimuksen laatuun, digitalisaatioon sekä opiskelijoiden hyvinvointiin ja ohjaukseen. Koulutusohjelmiemme laatuleimat ovat osoitus pitkäjänteisestä kehittämisestä ja ne ovat tulleet yhä tärkeämmäksi kriteeriksi valita yliopisto. Kandidaatin tutkintoihin tulevat monialaiset moduulit uudistavat koulutusta ja edistävät työllistymistä, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Hakemusmäärä kasvoi lähes kaikissa kandidaattiohjelmissa. Suurinta kasvu oli tuotantotalouden ja tietojärjestelmätieteen (hakemuksia 436, kasvua 18,2 %) sekä hallintotieteiden kandidaattiohjelmissa (hakemuksia 893, kasvua 15,2 %). Aloituspaikkoja kandidaattiohjelmissa on yhteensä 577.

Kauppatieteiden kandidaattiohjelman hakijamäärä pysyi viime vuoden tasolla, hakemuksia tuli tänä vuonna 4241. Tekniikan hakukohteissa suosituin oli tuotantotalous, johon tuli 336 hakemusta. Automaatio ja tietotekniikan kandidaattiohjelman hakijamäärä kasvoi 11,5 % (271 hakemusta), ja sähkö- ja energiatekniikan kandidaattiohjelman hakijamäärä pysyi samalla tasolla viime vuoteen verrattuna 207 hakemuksella.

Viestintätieteiden kandidaattiohjelma säilytti suosionsa. Hakemuksia tuli tänä vuonna 360.

Maisterikoulutuksessa huima kasvu

Suomenkielisiin maisteriohjelmiin saatiin ennätysmäärä hakemuksia, 1469, missä on kasvua 49,1%. Haussa oli yhteensä yksitoista maisteriohjelmaa kauppatieteiden, tekniikan, hallintotieteiden ja viestintätieteiden aloilla. Suomenkielisissä maisteriohjelmissa on tarjolla yhteensä 150 aloituspaikkaa. Suosituin hakukohde oli henkilöstöjohtamisen maisteriohjelma, johon tuli 413 hakemusta. Suhteellisesti eniten hakijamäärä kasvoi laskentatoimen ja tilintarkastuksen maisteriohjelmassa, jossa kasvua oli 94,6 % ja taloustieteessä 90,2 % viime vuoteen verrattuna.

Yhteishaun kanssa samaan aikaan oli myös erillishaku avoimen yliopiston opintojen perusteella. Hakemuksia tutkinto-opiskelijaksi tuli avoimen yliopiston väylän kautta 163, mikä on 28,3 % enemmän viime vuoteen verrattuna.

Valintakokeet kesäkuussa tarkoin turvallisuusjärjestelyin

Vaasan yliopisto järjestää kesän valintakokeet fyysisinä tilaisuuksina kampuksella ja muissa valvotuissa tiloissa. Toteutustapaa muutetaan vain, jos viranomaismääräykset edellyttävät sitä. Suunnitelma on tehty ottaen huomioon vallitseva pandemiatilanne ja sen edellyttämät turvajärjestelyt.

Ylioppilastutkinnon perusteella todistusvalinnassa hyväksyttävät saavat tiedon valinnasta 31.5. mennessä. Muut opiskelijavalinnan tulokset ilmoitetaan viimeistään 9.7.

Lisätiedot:

Vararehtori Annukka Jokipii