Hanke käsittelee palvelu- ja keikkatalouden mobilisoituvaa asiantuntijatyötä ja sen vuorovaikutuskäytänteitä hybridien taiteilija-kehittäjien työn kautta. Tarkastelun fokuksessa on palvelutuotantoprosessi, jonka puitteissa taiteilija-kehittäjät myyvät asiakasorganisaatioille esimerkiksi työyhteisön hyvinvointiin ja keskinäisiin suhteisiin liittyviä asiantuntijapalveluja.

Hankkeessa tutkitaan, miten taiteilija-kehittäjät liikkuvat prosessin aikana erilaisten instituutioiden, organisatoristen kulttuurien ja elämänpiirien rajapinnoilla ja osallistuvat niiden moninaisiin sosiaalisiin tilanteisiin. Monimetodisen hankkeen aineistona toimivat palvelutuotantoprossesin aikana kerätyt keskustelut, digitaaliset tekstit ja etnografiset reititykset, joiden avulla tarkastellaan osallistujien päivittäisiä työn tekemisen käytänteitä ja tiloja sekä niihin liittyviä merkityksiä. Hanketta rahoittaa Koneen Säätiö.

Projektin nimi: Selviytymisen mekanismeja: Työllistävät vuorovaikutuskäytänteet palvelu- ja keikkatalouden mobilisoituvissa asiantuntijaprofessioissa
Projektin johtaja Vaasan yliopistossa: Yliopistonlehtori Riikka Nissi
Projektin kesto: 2019-2021
Rahoittaja, rahoittajat: Koneen säätiö