Päivitetty 1.11.2020 | 17:11

Ti 10.11.2020 | 17:00 - 18:00

Suomi

Image

Osakemarkkinoilla koronan varjostama vuosi 2020 on ollut täynnä vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Yliopiston laskentatoimen ja rahoituksen akateemisen yksikön dekaani, KTT Helinä Saarela kertoo aiheesta Minä & tiede -etäluennolla. Etäluennolle on vapaa pääsy. Se pidetään tiistaina 10.11. klo 17-18.

Etälinkin luennolle saat ilmoittautumalla: https://link.webropolsurveys.com/S/5307DB274422AF91

Koronakriisi on tehnyt valtavan loven tiettyjen toimialojen yritysten tuloksiin ja tulosodotuksiin, toisia toimialoja se on hyödyttänyt. Kukaan ei voi tietää, kuinka kauan kriisi kestää ja kuinka paljon se leikkaa talouskasvua tällä vuosikymmenellä. Kaikki tämä näkyy osakemarkkinoilla, sillä yritysten osakekurssit heijastelevat niiden tulosodotuksia.

Koronakriisin sytyttyä alkuvuonna nopeasti ja varoittamatta pörssi-indeksit laskivat jyrkästi. Kurssiromahdus kääntyi kuitenkin kesän korvalla uudeksi nousuksi siitä huolimatta, että kriisin päätepistettä ei kukaan voi ennustaa.

Miten sijoittajan pitäisi toimia tällaisessa tilanteessa? Onko hän laineilla ajelehtiva lastu, joka ei voi tehdä muuta kuin odottaa? Vai voiko hän omilla toimillaan vaikuttaa osakevarallisuutensa arvoon? Luennolla keskustellaan, miten sijoittaja voisi toimia turbulentteina ja vaikeammin ennustettavina aikoina.

Dekaani Helinä Saarela on tutkinut väitöskirjassaan sijoittajakäyttäytymistä: erilaisten sijoittajien riskinsietokykyä, sijoituskokemuksen ja sijoitustyylin vaikutusta sijoituskäyttäytymiseen, kaupankäyntiin ja salkun hajautukseen. Hänen vieraanaan luennolla on pankinjohtaja Simo Vuorenlinna OP Private Vaasasta, joka elävöittää luentoa osakemarkkinakatsauksella.

**

Minä ja tiede -luennot ovat keskustelevia tapahtumia, joissa käsitellään aiheita kansantajuisesti. Vaasan yliopisto haluaa olla oman alueensa arjessa mukana tukemassa alueen menestystä ja kansainvälistymistä. Koronavuonna 2020 syksyn Minä&tiede -luennot tullaan järjestämään etäluentoina verkossa.