Vaasan seudusta koti kansainvälisille osaajille – uusi puoliso-ohjelma tukee koko perhettä

Image
Puolisolle ja perheelle tarjotulla tuella on suuri vaikutus siihen, ottaako kansainvälinen hakija työpaikan vastaan ja viihtyykö hän uudella työpaikkakunnallaan. Uusi puoliso-ohjelma auttaa houkuttelemaan ja sitouttamaan kansainvälisiä osaajia Vaasan seudulle.

Vaasan puoliso-ohjelma käynnistyi 3. lokakuuta avausseminaarilla. Yliopiston koordinoimassa ohjelmassa ovat mukana Vaasan kaupunki, Talent Coastline Employment -projekti, ELY-keskus sekä Pohjanmaan TE-palvelut.

– Ohjelman tavoitteena on tuoda kansainvälisiä puolisoja ja paikallisia yhteen. Meistä tämä on hyvin tärkeää paitsi kansainvälisille perheille, myös paikallisille, jotka pääsevät tapaamaan uusia ihmisiä ja rakentamaan tulevaisuutta heidän kanssaan. Ikäluokkien pienentyessä tarvitsemme Vaasan seudulle valtavasti lisää kansainvälisiä osaajia. Käynnistyvä ohjelma onkin esimerkki yhteistyöstä, jolla lisätään seudun veto- ja pitovoimaa heidän näkökulmastaan, taustoittaa Vaasan yliopiston vararehtori Minna Martikainen.

Ohjelma auttaa verkostoitumaan työelämässä ja vapaa-ajalla

Puoliso-ohjelma on suunnattu maahanmuuttajille, joiden puoliso työskentelee tai opiskelee seudulla kokopäiväisesti. Ohjelma auttaa sekä ura-asioissa että sosiaalisen verkoston luomisessa. Mukaan voi liittyä milloin vain verkkolomakkeella.

Osallistujat pääsevät tutustumaan paikallisiin yrityksiin ja saavat tietoa siitä, miten omaa osaamista voi hyödyntää suomalaisilla työmarkkinoilla. Ura-asioissa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan seudulla jo olemassa olevia palveluja, kuten korkeakoulutetuille maahanmuuttajille suunnattua SIMHE-ohjausta, Talent Coastline Employment -projektin toimintaa ja TE-palvelujen toimintoja.

Puoliso-ohjelmassa panostetaan kannustavan yhteisön luomiseen ja järjestetään vapaa-ajan toimintaa, johon koko perhe voi osallistua. Muun muassa kielimuurin ja verkostojen puutteen vuoksi puolisot voivat tuntea yksinäisyyttä, ja kokemus uuteen maahan muuttamisesta voi olla rankka, tietää Vaasa International Talents -projektin projektiassistentti Harriet Okumu-Nisula, ja kehuu puoliso-ohjelmaa erinomaiseksi aloitteeksi seudulle.

Tärkeä aloite myös työnantajien näkökulmasta

Puolisolle ja perheelle tarjotun tuen merkitys kansainvälisissä rekrytoinneissa on viime vuosina kasvanut. Onnistuneen rekrytoinnin jälkeenkin on riskinä, että työntekijä muuttaa muualle, jos osaavalle puolisolle ei löydy työpaikkaa tai perhe jää sosiaalisten verkostojen ulkopuolelle.

– Et voi olla onnellinen, jos perheesi ei ole onnellinen, kiteyttää Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry puheenvuorossaan.

Hitachin Petri Kärki muistuttaa, että rekrytoitu osaaja on yritykselle investointi. Siksikin on yritykselle toivottavaa, että työntekijä viihtyisi pidempään kuin vuoden tai kaksi.

– Koordinoidusta puoliso-ohjelmasta hyötyvät myös työnantajat. Yksittäinen työnantaja ei välttämättä pysty yksin tarjoamaan osaajan perheelle sellaista tukea, jota yhteistyön kautta saadaan aikaan, Minna Martikainen perustelee.