Uusi ohjausjärjestelmä Wärtsilältä VEBICin moottorilaboratorioon ­- "Tuo ...

Vaasan yliopiston VEBIC-moottorilaboratoriossa on otettu käyttöön uusi moottorinohjausjärjestelmä. Ohjausjärjestelmä rakennettiin yhteistyönä Wärtsilän kanssa.

­- Ohjausjärjestelmä avaa paljon uusia mahdollisuuksia tutkimukseen ja tuo selvästi lisää joustavuutta, sanoo Vaasan yliopiston energiatekniikan professori Seppo Niemi.
Professori Seppo Niemen mukaan uusi moottorinohjausjärjestelmä on tärkeässä roolissa esimerkiksi uudessa INTENS-tutkimushankkeessa, jossa mallinnetaan kokonainen hybridivoimalaratkaisu.
Uusi ohjausjärjestelmä otettiin käyttöön. Sitä seuraamassa olivat niin Vaasan yliopiston energiatekniikan tutkijat ja VEBIC-laboratorion työntekijät kuin Wärtsilästä hankkeeseen osallistuneet.
General Manager Jari Hyvönen Wärtsilästä kertoi, että avoin ohjausjärjestelmä taipuu hyvin nopeisiin muutoksiin ja simulointeihin.
Vaasan yliopiston projektitutkija Xiaoguo Storm on käynyt hakemassa oppia Wärtsilästä uuden ohjausjärjestelmän käyttöön.
Valvomossa odotettiin 4L20-moottorin käynnistyvän.
Ohjausjärjestelmä rakennettiin yhteistyönä Wärtsilän kanssa. Oikealla professori Seppo Niemi.
VEBIC-moottorilaboratoriossa on tehty tutkimusta kuluvan vuoden alusta saakka.
VEBICin moottorilaboratorio sijaitsee EnergyLab-rakennuksessa Vaasan Palosaarella.

Niemen mukaan uusi ohjausjärjestelmä on tärkeässä roolissa esimerkiksi meneillään olevassa INTENS-tutkimushankkeessa, jossa mallinnetaan kokonainen hybridivoimalaratkaisu.

INTENS on Vaasan yliopiston ja neljän muun yliopiston ja tutkimuslaitoksen sekä meriteollisuuden 14 johtavan yrityksen yhteinen hanke, jossa keskitytään parantamaan alusten energiatehokkuutta ja vähentämään niiden aiheuttamia päästöjä.

Avoin ohjausjärjestelmä taipuu muutoksiin

Moottorilaboratorioon asennettu uusi ohjausjärjestelmä ohjaa 4L20-moottoria, jonka Wärtsilä on antanut yliopiston käyttöön VEBICiin. Moottorin asennukset päättyivät viime vuoden lopulla ja sitä on käytetty tutkimuksiin kuluvan vuoden alusta lähtien.

­- Wärtsilän UNIC-ohjausjärjestelmä, jota käytetään tuotantomoottoreissa, ei sovellu niin hyvin nopeaan ja joustavaan testaukseen, koska se on massiivinen järjestelmä ja optimoitu loppuasiakkaan käyttöolosuhteisiin, jossa luotettavuus on tärkeintä.  Olemmekin kehittäneet testialustan toiminnallisuuksien nopeaa kehittämistä varten, jossa toteutus on mallipohjainen. Se on graafinen lohko-ohjelmointi työkalu, jolla voidaan tehdä nopeasti muutoksia ja simuloida ennen moottoritestausta. Nyt tämä sama kehitysympäristö on otettu käyttöön VEBIC-moottorilaboratoriossa. Järjestelmä on avoin ja helppokäyttöinen, kertoo General Manager Jari Hyvönen Wärtsilästä.

Hyvönen näkee asiassa paljon synergioita yliopiston ja Wärtsilän välillä.

­- Voimme hyödyntää Wärtsilässä sitä tietotaitoa, mitä Vaasan yliopiston VEBIC-moottorilaboratorion tutkimuksessa saadaan.

Lisätiedot

Energiatekniikan professori Seppo Niemi, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8304, seppo.niemi(at)uwasa.fi