Suomen Strategisen Johtamisen seura palkitsi Tuomas Huikkolan alan parhaasta väitöskirjasta

Vaasan yliopiston tutkijatohtori Tuomas Huikkolan väitöstutkimus teollisuuden palveluliiketoiminnasta on saanut merkittävää tunnustusta Suomen Strategisen Johtamisen Seuralta (SSJS).
Tuomas Huikkola

SSJS jakoi arvostetun strategiapalkinnon parhaasta väitöksestä yhteistyössä Pirkko ja Tarmo Vahvelaisen Säätiön kanssa. Väitöstutkimussarjassa palkinto jaetaan joka kolmas vuosi.

Tänä vuonna väitössarjan pääpalkinnon voitti Huikkolan johtamisen alan väitöstutkimus “Escaping the commoditization trap by going downstream: How does a manufacturer manage its capabilities to create wealth from solutions?”.

Erityistä painoarvoa valintakriteereissä annettiin tutkimusongelman uutuusarvon lisäksi käytännön merkittävyyden, aikaisempaan strategiatutkimukseen asemoitumisen, empiirisen laadun ja tulosten omaperäisyyden perusteella. Erityisenä kriteerinä tänä vuonna oli tutkimuksen ja tulosten sovellettavuus käytäntöön.

Kilpailun voittajan valitsi SSJS:n hallituksen nimeämä raati, johon kuului professoreita, konsultteja ja yritysjohtajia seuran jäsenistöstä sekä Pirkko ja Tarmo Vahvelaisen Säätiön edustajat.

Palveluita kannattaa kehittää jo ”hyvän sään aikana”

Tuomas Huikkola väitteli Vaasan yliopistossa syyskuussa 2017 organisatoristen kyvykkyyksien johtamisesta teollisuuden palveluliiketoiminnassa. Väitöskirjan ohjaaja oli strategisen johtamisen professori Marko Kohtamäki.

– Talouden suhdanteen vihdoin parantuessa Suomessakin teknologiayritysten olisi hyvä kartoittaa palveluissa piilevä liiketoimintapotentiaali ja mahdollisesti investoida niiden kehittämiseen ”hyvän sään aikana”. Palvelut voivat parhaimmillaan suojata yritystä merkittäviltä suhdannevaihteluilta, antaen tarvittavan kivijalan myös muun liiketoiminnan kehittämiseen silloin kun suhdanteet eivät ole yrityksen puolella, Huikkola toteaa.

Väitöskirjassa tutkittiin johtamiskäytäntöjä resurssien kehittämiseen liittyen. Väitöskirjassa havaittiin, että teknologiayritykset hankkivat uusia osaamisia erityisesti konsultatiiviseen myyntiin ja digitalisaation (erityisesti IoT) kehittämiseen liittyen. Lisäksi yritykset etsivät jatkuvasti liiketoimintamahdollisuuksia uusista palvelutuotteista hyödyntämällä aktiivisesti olemassa olevaa osaamista. Resurssit näihin uusiin mahdollisuuksiin saatiin keskittämällä ostoja järjestelmätoimittajille ja luopumalla ydinliiketoimintaan kuulumattomista toiminnoista.

SSJS on Suomen johtava strategiaosaajien verkosto, joka edistää jäsentensä oppimista ja verkostoitumista sekä tukee suomalaisten yritysten ja yhteisöjen strategiaosaamista järjestämällä strategiateemoihin liittyvää toimintaa ja palveluita jäsenilleen.

Kilpailun voittaja ja finalistit julkistettiin keskiviikko-iltana 31. tammikuuta Helsingissä. Tilaisuudessa palkittiin myös vuoden gradu/diplomityö.

Lisätiedot:

Tuomas Huikkola, tutkijatohtori, Vaasan yliopiston johtamisen yksikkö