Vaasan yliopisto tutkii energiatietämystä

Vaasan yliopiston tutkijat kartoittavat uudessa tutkimushankkeessa kuluttajien energiaosaamista.

Tutkimuksen tarkoituksena on luoda tietoa kuluttajien toiminnasta sähkömarkkinoilla, kertoo professori Panu Kalmi. Kyselyaineisto kerätään internet-työkalulla ja siihen yhdistetään tietoja sähkönkulutuksesta.
Parempi energiatietämys voi tuoda merkittäviä säästöjä kuluttajille.

– Kuluttajat voivat vuositasolla säästää merkittäviä summia järkevällä energiankäytöllä, jota voidaan parantaa paremmalla energiaosaamisella. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa kuluttajia löytämään tapoja käyttää energiaa tehokkaasti, sanoo Kalmi.

Hanke on osa professori Kalmin Suomen Akatemian rahoittamaa hanketta Taloudellinen lukutaito Suomessa, joka alkoi vuonna 2013. Tässä tutkimusosiossa taloudellisen lukutaidon käsitettä laajennetaan käsittämään vastaajien energialukutaitoa osana oman talouden hallintaa. Alustavia tuloksia tutkimuksesta on tulossa syksyllä 2017.

Yhteistyökumppanina tutkimuksessa on Vaasan Sähkö, ja sitä ovat rahoittaneet Suomen Akatemia, Liikesivistysrahasto ja Yrjö Jahnssonin Säätiö. Vaasan yliopistossa tutkitaan energia-asioita laaja-alaisesti, mukaan lukien aihepiirin taloudelliset ja yhteiskuntatieteelliset ulottuvuudet.

Tutkimuksesta vastaavat Vaasan yliopiston taloustieteen professori Panu Kalmi ja tutkijatohtori Gianluca Trotta.

Tutkimukseen voivat osallistua Vaasan Sähkön ja Vaasan Sähköverkon asiakkaat. Tutkimukseen osallistuvien kesken arvotaan 20 kappaletta S-ryhmän 100 euron arvoisia lahjakortteja. Tutkimukseen voi ilmoittautua osoitteesta uwasa.fi/energiakysely

Lisätietoja: Professori Panu Kalmi, panu.kalmi(at)uwasa.fi, p. 044 712 3049