Johtamisen huippuseminaarissa sovelletaan tutkimusta käytäntöön

Vaasan yliopistolla järjestetyssä Ajassa liikkuu - Johtamisen huippuseminaarissa pureuduttiin useisiin johtamiseen liittyviin kysymyksiin. Aiheina olivat muun muassa lähijohtaminen, työhyvinvointi, osallistaminen ja yhteisöllisyys, muutoksen johtaminen sekä ratkaisumyynti. Kolmipäiväisen seminaarin aikana osallistujia eri toimialoilta oli noin 200.
Kuvassa Atte Kniivilä

Suurin osa asiantuntijapuheenvuoron pitäjistä on Vaasan yliopiston johtamisen tutkijoita. Keskiviikon avauspuheenvuoron piti Johtamisinstituutin johtaja, KTT Henri Hakala.

– Seminaarin tarkoituksena on tarjoilla yritysten toiminnan ja kehittämisen tueksi tutkittua tietoa ja ideoita. Jos organisaation tuloksia halutaan muuttaa, täytyy toiminnassa tapahtua muutoksia. Käytännön johtamistoiminnalle saa tukea tutkimustuloksista, Hakala avaa seminaarin tarkoitusta.

Tutkimustuloksista tukea ja vinkkejä omaan työhön

Seinäjoelta seminaariin saapuneet Etelä-Pohjanmaan Sairaanhoitopiirin ylihoitaja Kirsi Korkiamäki ja osastonhoitaja Päivi Uusimaa-Salonen hakevat seminaarista käytännön vinkkejä oman johtamistyönsä tueksi.

– Muutoksen johtamisessa on tärkeää ottaa huomioon useita erilaisia näkemyksiä. Näin laajenee omakin näkökulma. Meillä on meneillään useita erilaisia organisaatiomuutoksia, joten peilaan tutkimuksen tuloksia näihin konkreettisiin muutoksiin, kertoo Korkiamäki.

– Mielestäni yksi tärkeä huomio oli se, että lähiesimiehellä on ratkaiseva vaikutus työhyvinvointiin ja motivaatioon. Silloin kun on kiva mennä töihin, on sitä työn imua, Uusimaa-Salonen pohtii.

Innovaatioiden johtaminen

Vaasan yliopistosta viitisen vuotta sitten valmistuneen mFabrikin toimitusjohtaja Atte Kniivilän mukaan kehityksessä mukana pysyminen edellyttää jatkuvaa innovointia. mFabrik toteuttaa erilaisia monipäätelaite- ja monikanavaratkaisuja yrityksille.

– Täytyy seurata trendejä. Uusi innovaatio saattaa saada alkunsa asiakkaan tarpeesta, jälleenmyyjän ehdotuksesta tai oman organisaatiomme kehittäjiltä.

– Luovien ihmisten johtaminen perustuu luottamukseen. Esimiehenä tehtäväni on luoda innovaatiot mahdollistavat puitteet ja pitää yllä kannustavaa ilmapiiriä. Taloudellisena kannustimena käytämme tulospalkkausjärjestelmää, Kniivilä kertoo kokemuksistaan.

Vaasan yliopiston Johtamisinstituutti