Joni Salminen

Esittely
Dr. Joni Salminen on markkinoinnin apulaisprofessori Vaasan yliopistossa, Suomessa, missä hän johtaa Data-Driven Personas for Sustainable Growth -tutkimusryhmää. Hänen työnsä sijoittuu ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen (HCI), digitaalisen markkinoinnin ja tekoälyn (AI) dynaamiseen risteyskohtaan. Dr. Salminen on erikoistunut datapohjaisten käyttäjäpersoonien kehittämiseen ja arviointiin sekä suurten kielimallien (LLM) hyödyntämiseen verkossa tapahtuvaan käyttäjien käyttäytymiseen, mieltymyksiin ja päätöksentekoprosesseihin liittyvien oivallusten saamiseksi. Merkittävä ja kriittinen osa hänen tutkimustaan koskee algoritmista oikeudenmukaisuutta, bias-ongelmia ja laajempia eettisiä kysymyksiä, jotka liittyvät tekoälyn käyttöön käyttäjien representoinnissa. Laskennallisten menetelmien ja datatieteen tiukkaa soveltamista hyödyntäen hänen perimmäinen tavoitteensa on edelläkävijänä luoda tehokkaampia, käyttäjäkeskeisempiä ja eettisesti vastuullisempia datapohjaisia persooneja.
Lue lisää: https://personateam.xyz/
Aiheet: Datapohjaiset persoonat, ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutus (HCI), tekoäly markkinoinnissa, kvantitatiivinen käyttäjäkokemus
Menetelmät: Monimenetelmät (kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen analyysi), kokeet, käyttäjätutkimukset, silmänliikeseuranta, koneoppiminen