Markus Hangelin

Brand Communications Intern, Nike
Humanististen tieteiden kandidaatti, viestintätieteet
Markus Hangelin

Mitä muistat hyvällä opinnoista ja opiskeluajoista?

Olin mukana perustamassa Vaasa Entrepreneurship Societyä muiden yliopistomme opiskelijoiden kanssa. Suomeen levinneen startup-buumin seurauksena, syntyi porukka, joka halusi tarjota opiskelijoille paremman mahdollisuuden toteuttaa itseään yrittäjänä. Tämän johdosta aloimme järjestää tapahtumia ja workshoppeja yrittäjyyteen ja itsensä ylittämiseen liittyen.

En ollut ennen mukana ainejärjestötoiminnassa, koska se ei tuntunut omalta jutulta. VES:in kohdalla oleellisinta oli, että se on tuntui enemmänkin annokselta energiaa, kuin yhdistykseltä. Mikään ei tempaa paremmin mukaan kuin ryhmä kunnianhimoisia ja oma-aloitteisia opiskelijoita, jotka haluavat kehittyä ja muuttaa asioita. Aika hallituksessa oli varmasti yksi tuottoisimmista ja jännitävimmistä ajoista elämässäni.

Millaista työsi on?

Olen tällä hetkellä Nikellä Brand Communications Interninä, eli työnskentelen mainonnan parissa. Työhöni kuuluu paljon luovaa johtamista ja projektien hallintaa. Toteutamme kansainvälisiä kampanjoita yhdessä mainostoimistojen ja tuotantoyhtiöiden kanssa Länsi-Euroopassa.

Luova prosessi on jatkuvaa vuoropuhelua toimistojen kanssa. Teen luovia aloitteita ja annan palautetta luovasta työstä. Vaikka mainostoimistot tekevät suuren osan luovasta konseptoinnista, on meidän sparrauksella tärkeä rooli lopputuloksessa. Kaikki lähtee hyvästä briiffistä, jolloin on tärkeää, että on tarjota vahva luova ajatus ja tavoitteet. Tärkein tehtävänäni on aina pitää Niken brändin ääni sekä pääviesti ja näkökanta läsnä.

Mainonta on alana tosi kiehtova. Se yhdistää monta asiaa, mistä olen henkilökohtaisesti intohimoinen: populaarikulttuuri, taide, visuaalisuus, tarinankerronta ja luovuus. Hyvän mainoksen tai kampanjan näkeminen on parhaimmillaan sykähdyttävä kokemus, joka jää mieleen. Samalla se on nokkeluutta paketoida haluttu viesti nokkelasti ja ihmisläheisesti eri kanavissa. En olisi alalla, jos haluaisin vain saada ihmisiä ostamaan tuotteita. Tärkeämpää on miettiä mitä ajattelumallia brändi edustaa ja mihin se ottaa kantaa. Se, kenen viestit puhuttelevat parhaiten muuttavat maailmaamme.

Tärkein oivalluksesi yliopistossa? 

On todella tärkeää hakea inspiraatiota, ja saada ärsykkeitä muualta, kuten ihmisistä, matkustelusta, kirjoista, uusista innovaatioista tai tapahtumista. Kun koen ja opin uutta, olen parhaimmillani. Uusista kokemuksista saa energiaa, mikä luo liikettä: tulee ideoita ja rohkeutta aloittaa uusia asioita sekä luopua vanhoista.

Mielestäni tärkeintä on pitää elämä mielenkiintoisena itselleen. Tämä on jatkuvaa tasapainottelua tutun ja tuntemattoman välillä. Olin erilainen henkilö viisi vuotta sitten, ja toivon että sama on tapahtunut myös tulevan viiden vuoden kuluttua. Never settle.