Maria Hautaviita

Markkinoinnin asiantuntija, Myynninmaailma
Filosofian maisteri 2015, organisaatioiden viestintä.
Maria Hautaviita

Mitä muistat hyvällä opinnoista ja opiskeluajoista?

Kun aloitin opinnot Vaasan yliopistossa, taskussani oli jo yksi AMK-tutkinto sekä muutama vuosi työkokemusta. Ala oli kuitenkin eri, joten olin varautunut viettämään viestinnän opintojen parissa seuraavat 6 vuotta. Olin todella riemastunut, kun pääsinkin heti opiskelemaan maisterin tutkintoa, kunhan suorittaisin perusopintoja pohjalle.

Intohimo aihetta kohtaan, yliopiston joustava toiminta, vapaus toteuttaa itseään ja opettajien henkilökohtainen tuki pitivät motivaation huipussaan ja arvosanat korkealla. Kursseille pääsemisen kanssa ei ollut ikinä ongelmia, ja jos joskus onnistuin kasaamaan itselleni liian monta projektia, joustoa löytyi aina. Tritoniassa ja sen kahvilassa tuli kulutettua tunteja ja teekuppeja kiitettävästi, sekä yksin että ystävien kanssa, projektien parissa ja vapaa-ajalla. Kolme vuotta meni heittäen ohi ja jätti jälkeensä pikkuisen ikävän yliopiston inspiroivaan ympäristöön.

Työurasi: mitä teet tällä hetkellä? Mikä työssäsi on parasta?

Yliopistolta valmistumisen jälkeen olen tehnyt töitä sisällöntuotannon, sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median parissa. Tällä hetkellä työskentelen Myynninmaailmalla markkinoinnin asiantuntijana. Vastuualuettani ovat asiakkaiden sosiaalisen median kanavien hallinnointi ja sisältömarkkinointi. Tämän lisäksi arkeeni kuuluvat erilaiset markkinoinnin ja viestinnän kehitysprojektit, pienimuotoiset valokuvaukset, sosiaalisen median strategioiden suunnitteleminen sekä asiakkaiden sparraus sosiaalisen median markkinoinnissa.

Työn monimuotoisuus ei ikinä lakkaa yllättämästä. Tänään saatan kuluttaa tunteja mainonnan analytiikan ja lukujen parissa, huomenna löydän itseni jo suunnittelemasta mainosvideon käsikirjoitusta. Myös yleissivistykseni on kasvanut räjähtävää vauhtia, sillä asiakkaani edustavat lukuisia eri toimialoja aina energiantuotannosta elintarvikkeiden valmistukseen. Valokuvaus- ja kirjoitustaidot eivät pelkästään riitä, vaan aina on tutustuttava myös asiakasyrityksen toimialaan ja toimintaympäristöön.

Viestinnässä minua kiehtoi mahdollisuus päästä käyttämään valokuvaus- ja kirjoitustaitojani luovasti. Olin myös aina ollut ahkera keskustelija ja tarkka siitä, miten asiat sanotaan. Halusin olla mukana vaikuttamassa yritysten tapaan puhua asioista ja sitä kautta tekemään osuuteni tämän päivän viestintä- ja vuorovaikutuskulttuurista. Siksi on ollut hienoa päästä tekemään markkinointi- ja brändiviestintää monipuolisesti erilaisille yrityksille. Olen siis täysin suunnittelemallani polulla.

Tärkein oivalluksesi yliopistossa? 

Tulevien viestinnän ammattilaisten kannattaa miettiä kokemuksen hankkimista alalta heti opintojen alkumetreiltä saakka. Kilpailu alalla on kovaa ja joukosta voi erottua projekteilla, töillä ja vapaa-ajan kokemuksella.