Vaasan yliopiston kurssityöstä kehittyi vetovoimainen yritys

Zäpp Oy:n perustajat alhaalla oikealta vasemmalle Johannes Hakala, Max Isokääntä, Tuomas Rintanen ja ylhäällä vasemmalta oikealle Mikko Rintanen sekä teknisestä toteutuksesta vastaava Iiro Kaksonen.
Zäpp Oy:n tarina alkoi vuonna 2017 Vaasan yliopiston Yrityksen liiketoimintasuunnitelma -kurssilta, jossa oli tehtävänä kehittää ryhmätyönä kuvitteellinen yritys ja esittää sen liikeidea professoreista koostuvalle raadille leijonan luola -tyyliin.

Kauppatieteiden opiskelijat Johannes Hakala (Strategic Business Development), Max Isokääntä (taloustiede), Tuomas Rintanen (taloustiede) sekä Mikko Rintanen (tuotantotalous) sopivat tapaamisen Maxin kerrostaloasuntoon. Tarkoituksena oli aloittaa aktiivinen ideointi yhdessä aivoriihellä ja lähteä rakentamaan kurssin tehtävänannon mukaisesti liiketoimintasuunnitelmaa. Mutta ensin olisi vain keksittävä yritysidea.

Kukin ryhmäläinen saapui omia aikojaan asunnolle.

- Koska kyseisessä kerrostalossa sisäänpääsy onnistui vain perinteisellä avaimella, täytyi Maxin joka kerta juosta kolmannesta kerroksesta alaovelle avaamaan ovi, Johannes kertaa.

Koko ryhmän ollessa kasassa alkoi ideointi siitä, kuinka professorien raati saataisiin vakuutettua. Ideoiden keksiminen osoittautui vaikeaksi. Sitten Mikko otti esiin aiemmin tuona päivänä havaitsemansa ongelman: rappukäytävässä ravaamisen sisäänpääsyn yhteydessä. Kuinka taloyhtiöön, joka ei selvästi halunnut panostaa kalliisiin kulunhallintaratkaisuihin, saataisiin helppo ja toimiva tapa kulkea? Hän heitti ilmoille idean älypuhelimen avulla avattavista ulko-ovista, joka korvaisi vanhanaikaiset ovenavausmetodit.

Näin Zäpp Oy sai alkunsa

Idea lähti kehittymään nopeasti. Suurimmalla osalla ihmisistä on käytössään älypuhelin, jolla he voivat suorittaa monia toimintoja, joten miksei myös avata oven? Älypuhelimien avulla alaovelle ja asuntoihin ei tarvitsisi asentaa enää kalliita ja vanhanaikaisia ovipuhelinjärjestelmiä. Myös asennusprosessi helpottuisi huimasti, kun kiinteitä päätelaitteita ei tarvitsisi enää asentaa eikä niiden välille (alaovelta jokaiseen asuntoon) tarvitsisi vetää johdotuksia.

- Esittelimme ideamme leijonan luolassa ja saimme esityksestä parhaimman mahdollisen arvosanan. Saimme hyvää palautetta, esityksestämme pidettiin sekä siitä, että olimme vieneet ajatusta pitkälle esimerkiksi katteiden ja käytännön toteutuksen osalta.

Asiantuntijaraadin palaute oli arvokasta ja asiantuntevaa. Sen avulla Johannes ja kumppanit ymmärsivät liikeideansa potentiaalin ja he tahtoivat viedä kurssiprojektinsa pidemmälle, mitä alun perin oli tarkoitus. Opiskelijat päättivät luoda oikean yrityksen. Mukaan liittyi Interque Oy:n kautta Iiro Kaksonen vastaamaan teknisestä toteutuksesta. Ja näin Zäpp Oy oli saanut alkunsa.

- Eri pääaineidemme ansiosta olemme erikoistuneet liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja varmasti maisterivaiheen syventävät opinnot ovat kokonaisuudessaan antaneet paljon valmiuksia strategian, markkinoinnin sekä taloudellisten asioiden pyörittämiseen.

Parhaat opit Vaasan yliopistosta

Johanneksen mielestä Yrityksen liiketoimintasuunnitelma -kurssi on ollut yksi merkittävimmistä kursseista yliopistossa, sillä sen avulla he keksivät liikeidean ja saivat sparrausta siihen.

Opinnoista on saanut paljon muitakin taitoja.

- Hyödylliseksi ovat osoittautuneet myös ryhmätöiden kautta kehittyneet esiintymistaidot sekä kyky toimia tiiminä, Johannes summaa.

Hän kokee, että näiden oppien avulla on ollut hyvä esitellä palvelua eri tahoille ja ryhmänä viedä yritystä eteen päin.

- Vaasan yliopiston tarjoamat kattavat kauppatieteiden opintokokonaisuudet ovat antaneet meille kaiken kaikkiaan erinomaiset valmiudet yrityksen pyörittämiseen.

Tällä hetkellä Zäpp Oy:llä on sopimukset noin 100 kohteeseen, jotka sisältävät kerrostaloja ja liikuntatiloja.

- Juuri vähän aikaa sitten saavutimme tähän asti isoimman kaupan, joka on boostannut toimintaa entisestään. Olemme myös jalkautuneet uusille markkina-alueille ja näemme, että palvelussamme on todella laaja potentiaali myös kansainvälisesti!