Uudet opiskelijat valittu

Tutorryhmä
Vaasan yliopistossa aloittaa syksyllä yhteensä yli 1000 uutta opiskelijaa.

Vaasan yliopistoon haki kandidaattiohjelmien kevään yhteishaussa yhteensä 6794 hakijaa, joista hyväksyttiin opiskelijoiksi 611. Hakemusmäärä kasvoi kokonaisuudessaan tänä keväänä 3,4 prosenttia ja nousi lähes kaikissa kandidaattiohjelmissa. Suomenkielisiin maisteriohjelmiin haki kevään yhteishaussa yhteensä 1485 hakijaa, joista hyväksyttiin 145 uutta opiskelijaa. Maisterihaun suosio kasvoi entisestään, ja hakemuksia tuli lähes 50 % enemmän kuin viime vuonna.

Kandidaattiohjelmien aloituspaikoista 70 prosenttia oli varattu ensikertalaisille hakijoille. Vaasan yliopistossa on tarjolla kandidaattiohjelmia kauppatieteissä, tekniikassa, hallintotieteissä ja viestintätieteissä. Korkeakoulujen valintauudistuksen mukaisesti iso osa opiskelijoista valittiin ylioppilastodistuksen perusteella, loput opiskelupaikat täytettiin valintakokeiden perusteella.

Uusia opiskelijoita on valittu kevään aikana lisäksi kansainvälisiin maisteriohjelmiin ja tohtoriohjelmiin aikaisemman korkeakoulututkinnon perusteella.

Kaikkiin akateemisiin yksiköihin voi hakea tutkinto-opiskelijaksi ilman valintakoetta myös avoimen yliopiston väylän kautta. Avoimen väylän kautta hakeneita valittiin tänä vuonna yhteensä 73. Vaasan yliopisto kehittää edelleen vaihtoehtoisia väyliä yliopistoon. Ilman opiskelupaikkaa jääneille avoin yliopisto tarjoaa monia mahdollisuuksia.

– Tulevaisuudessa tarvitaan erilaisilla vahvuuksilla olevia osaajia työelämään, ja eri väylät lisäävät tätä monipuolisuutta. Tulevaisuuden tarpeisiin vastaa myös kandiuudistuksemme, joka tarjoaa useita oppiaineita yhdistäviä, joustavasti opiskeltavia moduuleja ja opintokokonaisuuksia, vararehtori Annukka Jokipii kertoo.

Lähiopetusta erityisesti 1. ja 2. vuoden opiskelijoille

Palosaaren kampus avautuu pandemiatilanteen salliessa. Erityisesti ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoille pyritään tarjoamaan pienryhmätoimintaa kampuksen tiloissa.

– Yhteisöllisyys ja ryhmäytyminen ovat erityisen tärkeitä uusille opiskelijoille, ja pääsy kampukselle pyritään tarjoamaan turvallisesti, Jokipii sanoo.

Koronavirustilanteen takia massaluennot ja yli 50 henkilön opiskelutilanteet korvataan pienryhmätoiminnalla ja etäluennoilla.

Kaikki yhteishaussa hakeneet saavat tiedon valinnan tuloksesta sähköpostitse sekä Oma Opintopolku -palvelusta. Nyt opiskelupaikan saaneiden on ilmoitettava 16. heinäkuuta mennessä, ottavatko he paikan vastaan.

Uusien opiskelijoiden orientaatiopäivät järjestetään elokuussa. Lukuvuoden 2021–2022 avajaiset järjestetään etänä maanantaina 6. syyskuuta.

Lisätietoja:
Vararehtori Annukka Jokipii, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8482, annukka.jokipii@uwasa.fi
Palveluvastaava Helena Höglund, Hakijapalvelut, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8152, helena.hoglund@uwasa.fi