Tiedekirjaston rakennustyöt käynnistyvät – Vaasan yliopiston kampus uudistuu vastuullisesti

Havainnekuva
Vaasan yliopiston kampusta uudistetaan laajassa mittakaavassa vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin ja kestävän kehityksen periaatteisiin. Muutosten myötä kampuksen toiminnot siirtyvät uusiin rakennuksiin. Rakennustyöt käynnistyvät tällä viikolla Luotsi-rakennuksesta, josta tulee tulevaisuuden tiedekirjasto.

Pääsemme vihdoin etenemään kampuskehityshankkeessamme vaiheeseen, jossa suunnitelmat muuttuvat todeksi ensimmäisen toteutusvaiheen myötä. Rakennustöiden aloittamisen yhteyteen ajoittuu myös paluu kampukselle. Molemmat asettavat turvallisuuden keskiöön. Turvallisuus on meidän kaikkien kampuksella liikkuvien yhteinen asia. Annettavia ohjeita ja opasteita on syytä noudattaa, sanoo Vaasan yliopiston talousjohtaja Harri Salmela.

Tärkeä osa kampuskehitystä on osallistaa tilojen käyttäjiä suunnitteluun. Henkilöstöltä ja opiskelijoilta saatuja tietoja ja palautteita hyödynnetään laajasti kampuksen suunnitelmissa. Yhdessä tekemällä kampuksesta saadaan vetovoimainen maailmanluokan kohtaamispaikka, joka inspiroi kaikkia sen käyttäjiä.

Kehityshanke toteutetaan allianssimallilla, joka perustuu toimijoiden yhteiseen sopimukseen ja tiiviiseen yhteistyöhön. Vaasan Merikampus -allianssin tilaajana on Vaasan yliopiston kiinteistöyhtiö Vaasan Merikampus Oy. Muina allianssin osapuolina ovat Arkkitehtitoimisto K2S Oy, rakennesuunnittelusta vastaava Ramboll Finland Oy, talotekniikkasuunnittelusta vastaava Granlund Pohjanmaa Oy sekä toteuttajana rakennusliike Peab Oy.

Kampuksen suunnittelun kulmakivinä ovat vastuullisuus, muuntojoustavuus, yhteisöllisyyden tukeminen ja tilankäytön tehokkuus. Yliopisto haluaa luoda monikäyttöisiä tiloja, jotka soveltuvat tulevaisuuden muuntuviin tarpeisiin.

Työmaan tilannetta päivitetään kampuskehityksen sivuille.

(Havainnekuva: Arkkitehtitoimisto K2S Oy)

Lisätietoja:
Rehtori Jari Kuusisto, p. 029 449 8291, jari.kuusisto@uwasa.fi