Päivitetty 22.11.2021 | 17:11

Merenkurkun alueen oman KvarkenSat-piensatelliitin julkistustilaisuus

Ke 1.12.2021 | 11:00 - 12:30

Wolff-auditorio, Vaasan yliopiston päärakennus sekä etäyhteys
Wolffintie 34
65200 Vaasa
Suomi

KvarkenSat on pohjalaismaakuntien ja Ruotsin Västerbottenin yhteinen piensatelliitti, jonka suomalaiset ja ruotsalaiset korkeakoulut ja tutkimuslaitokset ovat yhdessä suunnitelleet Merenkurkun yli ulottuvassa KvarkenSpaceEco-yhteistyöhankkeessa.

KvarkenSat-piensatelliitin suunnitelmat ovat läpäisseet kansainvälisistä asiantuntijoista koostuneen raadin alustavan katselmuksen, joten satelliitin rakentaminen ja testaus ovat valmiita alkamaan.

Tervetuloa hybriditilaisuutena järjestettävään julkistamistilaisuuteen. Vaasan lisäksi tilaisuuteen voi osallistua myös Espoossa, Uumajassa ja Kiirunassa. Tilaisuutta voi seurata myös verkossa.

Aika:  Keskiviikko 1.12.2021 klo 11.00 – 12.30 (EET)
Paikka: Auditorio Wolff, Vaasan yliopisto, Wolffintie 34, Vaasa

Tilaisuudessa pääset tutustumaan tulevaan satelliittiin hankkeen asiantuntijoiden alustusten, esittelyvideon ja näköismallin avulla. Kysymyksiin ovat vastaamassa satelliitin suunnitteluun osallistuneet asiantuntijat, joista osa etäyhteyden välityksellä.

Tule kuulemaan, millainen sisältö reilun vuoden päästä laukaistavassa satelliitissa on, ja millaisia asioita sen laitteilla voidaan havainnoida. Samassa tilaisuudessa kerromme myös Vaasan kampusalueella sijaitsevan satelliittidatan vastaanottoaseman toiminnasta sekä siitä, kuinka satelliittien tuottamaa dataa voi tarkastella julkisen portaalin kautta.

KvarkenSat-piensatelliitin suunnittelun ja tulevan rakentamisen mahdollistavat KvarkenSpaceEco-hankkeen rahoittajat EU Interreg Botnia-Atlantica, Pohjanmaan liitto ja Region Västerbotten.

Lisätietoja tapahtumasta antavat:

Hankkeen johtaja, professori Heidi Kuusniemi, Vaasan yliopisto heidi.kuusniemi@uwasa.fi, 029 449 8504
Projektikoordinaattori Johanna Haveri, Vaasan yliopisto johanna.haveri@uwasa.fi, 029 449 8332