Barnens Akademi i Vasa

Lapsia
Är du intresserad av de naturvetenskapliga ämnena?

Nu har du möjlighet att boka din plats vid Barnens Akademi, som arrangeras av Svenska folkskolans vänner. Administratör för verkstäderna är Skolresurs, som även sköter om anmälningarna. Skolresurs är ett resurscenter för matematik, naturvetenskap och teknik i skolan.

Verkstädernas teman utgår från de olika naturvetenskapliga ämnena och leds av universitetsstuderande Elin Mårtensson och av Annika Norrgård som hör till Skolresurs. Verkstäderna är indelade i två åldersgrupper där innehållet är anpassat enligt ålderstadiet. Grupperna är åk 1-3 och åk 4-6. Deltagarna får en egen laborationsrock som de bör ta med sig till de verkstäder de anmält sig till. Efter avslutad verkstad erhåller deltagarna ett diplom.

Praktisk information

Verkstädernas ledare och ansvarig person från Skolresurs möter deltagarna i universitetets aula. Verkstäderna tar ca 1h 30 min/tillfälle. Föräldrarna har möjlighet att vänta i universitetsaulan medan verkstäderna pågår ifall de så önskar. Verkstäderna genomförs i Vasa med omnejd. Till varje verkstad tar vi emot max. 15 anmälningar för att deltagarna ska ha tillräckligt med utrymme i laboratoriet. Deltagarna i Barnens Akademi är försäkrade. Verkstäderna är gratis.

Nedan finns mera information om verkstädernas teman och innehåll. Kom med och anmäl dig till verkstäderna, DU är varmt välkommen med!

Boka din plats i verkstaden här!

Ni kommer att få närmare instruktioner om plats och förberedelser inför varje verkstad. Om ni funderar på något kontakta: annika.norrgard@edu.pargas.fi

Geometri med origami

Image
Bild: Aalto-yliopisto-junior

Under verkstaden viker vi geometriska kroppar av papper och kombinerar konst och matematik med hjälp av origami. Vi viker Sonobe-enheter med papper som formas till en kub eller till en stjärnformad oktaeder. De geometriska formerna utgår från symmetri och från Platons kroppar.

Målgrupp: Åk 1-3

När?  30.9.2023 kl. 11.30-13.00 (längd: ca 90 min)

Målgrupp: Åk 4-6

När?  30.9.2023 kl. 13.30-15.00 (längd: ca 90 min)

Plats: Luma-centrets labb i Österbotten, Vetenskapsklassen Saga vid Vasa Universitet i Technobothnia, Bomullgränd 3

Elverkstaden

Image

Kom med och bygg en ficklampa! I verkstaden bekantar vi oss med ellära och bygger en enkel ficklampa med strömbrytare. Vi gör specialbatterier av frukter som kopplas till en lysdiod. Vi går igenom hur en ficklampa fungerar.

Målgrupp: Åk 1-3

När? 13.1.2024 kl. 11.30-13.00 (längd: 90 min)

Målgrupp: Åk 4-6

När? 13.1.2024 kl. 13.30-15.00 (längd: 90 min)