Taloustaitojen opettaminen tärkeää jo alakoulussa – pelillisestä oppimisesta hyviä tuloksia

Uutisen oletuskuva
Suomalainen koulutusinnovaatio, pelilliseen oppimiseen perustuva Yrityskylä parantaa merkittävästi koululaisten talousosaamista. Näin kertoo tuore Vaasan yliopiston tutkimus, jota Suomen Akatemia on rahoittanut. Tutkimustulokset julkistettiin tiistaina Suomen Akatemian tiedeaamiaisella.
Yrityskylä perustuu siihen, että oppilaat viettävät päivän talouden toimintaa simuloivassa oppimisympäristössä ja hankkivat sieltä työelämään, talouteen ja yrittäjyyteen liittyviä tietoja ja taitoja.Kuva: Yrityskylä/Samuli Räikkönen

– Tulokset osoittavat, että talousasioita voi opettaa menestyksellisesti jo alakoululaisille, sanoo tutkimuksen tehnyt Vaasan yliopiston taloustieteen professori Panu Kalmi Suomen Akatemian tiedotteessa.

Ensi syksynä voimaan tulevan peruskoulun opetussuunnitelman myötä talousasiat tulevatkin tutuiksi jo alakoulun neljäsluokkalaisille. Aiemmin ne ovat tulleet esiin pääsääntöisesti vasta yhdeksännellä luokalla.

– Talousasiat pitää pystyä esittämään käytännönläheisellä ja elämänmakuisella tavalla, jotta niiden hallinnasta tulee myöhemmin luonteva osa arkista elämää, Kalmi toteaa.

Yrityskylä perustuu siihen, että oppilaat viettävät päivän talouden toimintaa simuloivassa oppimisympäristössä ja hankkivat sieltä työelämään, talouteen ja yrittäjyyteen liittyviä tietoja ja taitoja. Konseptiin kuuluu myös normaalissa luokkaympäristössä pidettäviä tunteja.

– Alakoululaisten motivoiminen talousoppimiseen on tärkeää, sillä tuossa iässä ei ole ehditty myöskään omaksua huonoja taloudenhallinnan käytäntöjä. Peruskoulussa kyetään tavoittamaan vielä koko ikäluokka, Kalmi huomauttaa.

Tytöt ja pojat yhtä taitavia talousasioissa

Vaasan yliopisto keräsi tutkimusaineiston 46 koulusta Helsingissä, Joensuussa, Kuopiossa, Mikkelissä ja Seinäjoella lukuvuoden 2014­2015 aikana. Sekä alku- että loppukyselyyn vastasi noin 900 oppilasta.

Keskimäärin kuudesluokkalaisten tietämys talousasioista parani ohjelmaan osallistumisen aikana noin 17 prosenttia. Tulos saatiin vertailemalla koululaisten tietotasoa ennen ohjelmaan osallistumista ja sen jälkeen. Ymmärrys korosta, yrityksen voitosta ja kilpailun vaikutuksesta hinnoitteluun ovat esimerkkejä aiheista, joista tietämys lisääntyi eniten. Sukupuolieroja ei tutkimuksessa havaittu.

Oppimisympäristö lisäsi tutkimuksen mukaan myös kiinnostusta säästämiseen ja sitä kautta säästämisaktiivisuutta. Lapset kokivat oppivansa oman talouden hoitamisen ja työelämän kannalta hyödyllisiä taitoja.

– Tärkeää säästämisaktiivisuuden kannalta on myös se, että lapsella on oma pankkitili ja se, miten raha-asioista keskustellaan perheessä, Kalmi toteaa.

Yrityskylän on suunnitellut ja siitä vastaa Taloudellinen tiedotustoimisto. Vuodesta 2010 käytössä ollutta oppimisympäristöä on hyödyntänyt jo yli 160 000 kuudesluokkalaista.

Lisätiedot:

Vaasan yliopiston taloustieteen professori Panu Kalmi, panu.kalmi(at)uwasa.fi , puh. 044 712 3049

 

Mitä mieltä olit jutusta?